Leidse raad wil regionale woningbouwcijfers weten

17 september 2008

Leidse raad wil regionale woningbouwcijfers weten

Leiden bouwt, maar wat doet de regio?SP-raadslid Louk Rademaker heeft namens alle Leidse politieke partijen bij Holland Rijnland om de regionale woningbouwcijfers gevraagd. Er zijn vooral vraagtekens of de gemeenten in de Duin- en Bollenstreek wel genoeg betaalbare woningen bouwen. Rademaker (SP) is lid van het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland, en kan in die functie kritische vragen stellen over het naleven van de woningbouwafspraken.

In 2005 zijn er woningbouwafspraken gemaakt binnen Holland Rijnland, een regionaal verband tussen Leiden en omliggende gemeenten. Volgens die afspraken moet de gehele regio vóór 2010 in totaal 14.620 woningen bouwen, waarvan 30% betaalbaar moet zijn. Onderdeel van de afspraken is dat in Leiden slechts 20% van de woningen betaalbaar hoeft te zijn. In ruil daarvoor moeten de omliggende gemeenten méér dan 30% betaalbaar bouwen.

Rademaker (SP): “Het vermoeden is dat de omliggende gemeenten hun afspraken niet nakomen. Dat willen we graag zwart-op-wit hebben, want zonder concrete cijfers kunnen we de regiogemeenten er nog niet op aanspreken.” Binnen zes weken moet Holland Rijnland die cijfers ter beschikking stellen.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389