Burgemeester negeert raadsuitspraak

1 oktober 2008

Burgemeester negeert raadsuitspraak

3 october“Belachelijk!”zegt Eva de Bakker, SP-raadslid, over het besluit van burgemeester Lenferink om de nieuwe, strengere geluidsnormen bij 2 en 3 oktober strikt te volgen en sancties op te leggen bij overtreding. De geluidsnormen zijn nieuw en de gemeenteraad moet er nog over praten. Vorige week dinsdag heeft de raad het college van B&W per motie laten weten dat de viering van Leidens Ontzet dit jaar niet anders mag zijn dan voorgaande jaren wat betreft de geluidsnormen. “Wat de burgemeester nu doet gaat tegen de uitspraken van de gemeenteraad in.”

Daarnaast heeft de raad de volgende uitspraak gedaan: “(…) met betrekking tot een andere handhaving ordentelijk met de gemeenteraad te bespreken bij de inhoudelijke behandeling van de evenementennota dit najaar.” Het initiatief tot de motie is genomen door de VVD en ondertekend door alle partijen die in de raad zijn vertegenwoordigd. Meerdere partijen zijn verbolgen over de beslissing van de burgmeester, zo is te lezen op de site van het Leidsch Dagblad.

“Het is tegenstrijdig en niet eerlijk voor de betrokken ondernemers in Leiden,”zegt De Bakker. “Door het negeren van de motie kunnen de ondernemers beboet worden voor regels die nog niet besproken zijn door de volksvertegenwoordiging, zoals was afgesproken. Ik vind het ongelooflijk.” De SP zal alles in het werk stellen om te zorgen dat de burgemeester alsnog de motie zal naleven.

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl, tel. 06- 14040592