College probeert negeren RGL-referendum goed te praten

12 november 2008

College probeert negeren RGL-referendum goed te praten

De Leidse SP-fractie heeft in de raadsvergadering van 11 november j.l. tegen de voorgestelde wijziging van de referendumverordening gestemd. Reden daarvoor is de opname van een artikel dat een bijzonder ruime bevoegdheid geeft aan de raad om een onderwerp uit te sluiten van een referendum. Uitgesloten van een referendum worden: besluiten met een ‘bovenlokaal karakter’ en referenda waarbij de raad niet bereid is een van de mogelijke uitslagen te aanvaarden. De SP deed een voorstel het betreffende artikel te schrappen, maar dat haalde het niet. Daardoor kon de SP niet anders dan tegen de hele verordening stemmen. Raadslid Han Dirks: ‘De opname van de betreffende bepaling toont aan dat er minachting en angst bestaat voor de mening van de Leidenaren! Hiermee willen de collegepartijen PvdA, VVD, CDA en GroenLinks alsnog het negeren van de uitslag van het RGL-referendum goedpraten.’

Naar aanleiding van het RGL-referendum is de geldende referendumverordening geëvalueerd. Een van de uiteindelijke voorstellen was om een nieuw artikel op te nemen, dat zeer concreet aangeeft welke onderwerpen sowieso worden uitgesloten van een referendum: besluiten met een bovenlokaal karakter of besluiten waar de raad “geen uitvoering aan wenst te geven”. De referendumkamer heeft in meerdere adviezen aangegeven niets te zien in een dergelijk artikel. Het heeft geen toegevoegde waarde en de gebruikte termen zijn voor meerdere interpretaties vatbaar, volgens de referendumkamer.

De SP heeft een voorstel gedaan om het voorgestelde artikel niet op te nemen. Naar de mening van de SP is dit artikel een manier om achteraf het negeren van de uitslag van het RGL-referendum goed te praten. SP-raadslid Han Dirks: ‘Het college probeert iets krom te praten wat recht is. Dit is echt schandalig’. Zoals verwacht haalde het voorstel van de SP het niet. Omdat het ging om een zeer principieel punt werd de SP-fractie hierdoor genoodzaakt tegen de gehele referendumverordening te stemmen.

Meer informatie: SP-Raadslid Han Dirks, tel: 06-28738588, e-mail: han_dirks@hotmail.com