“Conciërgeakkoord is een sigaar uit eigen doos.”

13 november 2008

“Conciërgeakkoord is een sigaar uit eigen doos.”

De afgelopen tijd speelde de vraag: kunnen conciërges wel of niet blijven op Leidse basisscholen en wie gaat dat betalen? De aanleiding voor de onrust was de beslissing van het college om de conciërges te schrappen van de gemeentebegroting. Slechts 2 partijen in de gemeenteraad waren het daarmee oneens, waarvan de SP er één was. Vervolgens trokken de basisscholen aan de noodrem omdat zij de conciërges niet konden betalen, wat geen verrassing was voor de SP. De gemeente ging in gesprek met de schoolbesturen, waaruit een akkoord is ontstaan. “De bezuiniging op onderwijs blijft wel staan, dus dat Leidse basisscholen hun conciërges kunnen houden is een sigaar uit eigen doos,” zei raadslid Eva de Bakker in de raadscommissie.

De Bakker vervolgt: “De gemeente mag van geluk spreken dat de schoolbesturen zich zo welwillend opstellen. Dankzij hen ligt er een akkoord, want de gemeente draait de bezuiniging niet terug. Het geld komt nu uit een ander potje, maar komt nog steeds uit het onderwijsbudget. Ik ben echter blij dat de conciërges hun baan kunnen houden.”

De gemeente vindt de financiering voor de conciërges door onder andere te bezuinigen op onderwijsachterstanden en op schoolbegeleiding. De SP heeft een voorstel ingediend om de financiering buiten de onderwijsportefeuille om te vinden, maar daar was geen meerderheid voor in de gemeenteraad. Binnen de portefeuille onderwijs zelf was ook wel genoeg geld over, maar dat is door de collegepartijen allemaal voor de RijnGouwelijn bestemd.

De SP is bezorgd dat 113.000 euro door de schoolbesturen zelf moet worden opgebracht. “Een aantal scholen hebben aangegeven dat zij toch moeten bezuinigen op het personeel. Het akkoord kan dus alsnog ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs, “ aldus De Bakker.

Daarnaast loopt het akkoord maar tot en met 2012, omdat de gemeente wacht op de rijksoverheid. Tot nu toe is niet duidelijk of het rijk de conciërges in Leiden dan zal financieren.

Zie ook dit bericht
Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl, tel 06-14040592