SP en GroenLinks: Geen tijdelijke verhuur in Tuinstadwijk

28 november 2008

SP en GroenLinks: Geen tijdelijke verhuur in Tuinstadwijk

Woningcorporatie de Sleutels van Zijl en Vliet hebben de ‘voorkeur’ om te gaan slopen in Tuinstadwijk, maar de definitieve beslissing is nog niet gevallen. Toch wil de corporatie woningen niet meer regulier verhuren, maar alleen maar tijdelijk. Dit gaat tegen eerdere afspraken in, zeggen SP en GroenLinks. Beide partijen hebben daarover schriftelijke vragen gesteld.

De Seringenstraat, die bedreigd wordt door sloopplannen.

Vorige week presenteerde de corporatie haar “voorkeursscenario” voor de wijk. In tegenstelling tot de wens van een meerderheid van de bewoners, wil de Sleutels de huizen in de Seringenstraat slopen. Tot die tijd willen ze geen nieuwe bewoners in de straat, alleen maar tijdelijke huurders. Die tijdelijke huurders kunnen makkelijker uit hun huis gezet worden als de sloop doorgaat.

En dat gaat tegen de afspraken in, zegt SP-raadslid Louk Rademaker. “In het Haagwegkwartier is zomaar begonnen met tijdelijke verhuur. Tegen de tijd dater besloten wordt over sloop is de wijk al half leeg. Daarom is eerder afsgesproken dat er geen tijdelijke verhuur mag voordat er duidelijkheid is over sloopplannen.”

Omdat tijdelijke verhuur niet mag zonder toestemming van de gemeente, hebben de SP en GroenLinks kritische vragen gesteld aan verantwoordelijk VVD-wethouder Pieter van Woensel.

Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl
Weblog evaenlouk.sp.nl
Download de schriftelijke vragen (PDF)