Wil Leiden Stad van Vluchtelingen blijven?

18 november 2008

Wil Leiden Stad van Vluchtelingen blijven?

Het huurcontract tussen de gemeente en het Leidse asielzoekerscentrum loopt eind 2009 af. De SP vindt dat Leiden nog altijd de stad van de vluchtelingen is, en zich daar ook naar moet gedragen. Dat betekent dat de gemeente samen met het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) moet werken aan herhuisvesting van het Leidse asielzoekerscentrum.

Op 7 oktober jongstleden brachten fractieleden van de SP een bezoek aan het asielzoekerscentrum Nieuweroord. Het was het eerste bezoek van een lokale politieke partij aan Nieuweroord sinds anderhalf jaar.

Snel betere huisvesting nodig

Het huurcontract van het asielzoekerscentrum loopt in september 2009 af, en daarom is er snel andere huisvesting nodig. Daarnaast mogen sinds enige jaren de onderste drie verdiepingen van het gebouw op last van de brandweer niet meer gebruikt worden. Toch is er dringend behoefte aan een opvanglokatie, want het aantal vluchtelingen in de wereld wordt niet minder.

Schriftelijke vragen

De SP heeft het college vragen gesteld over de voortgang van het proces. SP-raadslid Roos van Gelderen: “Met nog maar een klein jaar te gaan voor het huurcontract van het asielzoekerscentrum afloopt, moet Leiden zich nu écht hard gaan inzetten om een geschikte locatie te vinden. Leiden is en blijft Stad van Vluchtelingen”.

Meer informatie: Roos van Gelderen, roosvangelderen@gmail.com, tel. 071-5126613