Gemeenteraad laat zich nep-ringweg aansmeren
Gemeenteraad laat zich nep-ringweg aansmeren
De gemeenteraad van Leiden heeft dinsdag besloten om, ondanks het ontbreken van voldoende geld, de Ringweg-Oost (RWO) toch aan te leggen. De voorkeursvariant, met een tunnel van de Waard naar de Zijldijk, kost 125 miljoen en dat geld is er momenteel niet. Als dat geld niet gevonden wordt, wordt er een ‘terugvaloptie’ aangelegd, dwars door de Kooi. Een voorstel van de SP, D66, ChristenUnie en Leefbaar Leiden om een ringweg over de Sumatrastraat uit te sluiten werd niet gesteund door de coalitiepartijen. Wethouder Steegh dreigde zelfs op te stappen als het voorstel zou worden aanvaard. Dat paste in een debat met veel bangmakerij.
op de publieke tribune waren veel bewoners van de Kooi. Op het rechter affiche staat o.a.: Ringweg Oost, levensgevaarlijk voor ons kroost!!
Beluister hieronder de bijdrage van de SP aan het debat, door links op het play-knopje te drukken.
//
var so = new SWFObject('https://sp.nl/media/flash_media_player/mediaplayer.swf', '4', '368', '70', '7', '#FFFFFF');
so.addVariable('file', "/sites/leiden.sp.nl/files/importarchief/webdownloads/speechRWO161208.mp3");
so.addVariable('overstretch', 'true');
so.addVariable('showdigits', 'true');
so.addVariable('showeq', 'false');
so.addVariable('backcolor', '0xff0000');
so.addVariable('frontcolor', '0xffffff');
so.addVariable('lightcolor', '0xFFB7B7');
so.addVariable('volume', '80');
so.addVariable('bufferlength', '5');
so.addVariable('width', '368');
so.addVariable('height', '20');
so.addVariable('showfsbutton', 'false');
so.addParam('wmode', 'transparent');
so.write('mp3player');
//]]>;
// -->
Halfbakken besluit
De gemeente wordt gedwongen (of beter: laat zich dwingen) om haast te maken met de RWO, want het besluit is gekoppeld aan de RijnGouweLijn. En met de RGL heeft het stadsbestuur haast. Daarom is er geen tijd om te sparen voor een fatsoenlijke ringweg, en dreigt Leiden nu opgescheept te worden met een nep-ringweg.
Voor de VVD is de nep-ringweg volkomen acceptabel. PvdA, GL en CDA zeiden echter in de raadsvergadering een 'ringweg' over de Sumatrastraat niet te willen, maar ze weigerden de daad bij het woord te voegen. “Om tactische redenen”, zegt het CDA. “Het geld komt er echt wel,” zegt de PvdA.
Aangezien wethouder Steegh al had gedreigd om op te stappen, was het moeilijk voor de coalitiepartijen om tegen de nep-ringweg te stemmen. Steegh deed het dreigement omdat hij pertinent weigert om nog verder te onderhandelen met de provincie over de deal over de RGL. In die deal is vastgelegd dat Leiden een vervangende weg voor de Hooigracht moet hebben als de provincie begint met het aanleggen van de RijnGouweLijn. En voor het huidige stadsbestuur is de wil van de provincie wet, ook al schaadt dat de belangen van Leiden.
In Leiderdorp is wél een amendement aangenomen waarmee de 'terugvaloptie' onmogelijk wordt gemaakt. Dat wordt dus nog wat, als Leiden en Leiderdorp gaan onderhandelen over de bijdrage van Leiderdorp aan de RWO. Sowieso hoeft Leiden niet op een hoog bedrag te rekenen, want Leiden heeft zichzelf al verplicht tot het aanleggen van de RWO met de RGL-deal. Daarmee is het laatste restje goede onderhandelingspositie weggeven.
Onbetaalbaar besluit
Het prijskaartje van de RWO met tunnel is 125 miljoen. Er is nu 100 miljoen 'beschikbaar', maar dat geld moet wel door de begrotingen van de toekomst opgehoest worden. De SP waarschuwde dat dat bezuinigingen op andere belangrijke zaken betekent. De wethouder deed dat af als 'bangmakerij'. En dat, terwijl de RWO het allerduurste project is waar Leiden ooit aan is begonnen. Terwijl er nog 25 miljoen euro mist. En, terwijl de Leidse gemeenteraad onlangs nog bijna alle conciërges op basisscholen had wegbezuinigd, omwille van een bezuiniging van drie ton per jaar.
De SP beschuldigde de wethouder ervan expres de zaken om te draaien. De zorgen van de SP over het duurste project van Leiden ooit zijn geen bangmakerij, maar het gedreig met de zogenaamde doorzettingsmacht van de provincie is dat wel. En ook het verhaal dat opnieuw onderhandelen met de provincie over betere voorwaarden (zoals: geen RijnGouweLijn tot er een echte ringweg ligt), zou leiden tot 'verstoorde relaties' en daardoor tot 'negatieve effecten' voor Leiden, is pure bangmakerij. In diezelfde strategie paste ook het dreigen met opstappen door de wethouder; dan gaat het dus niet meer om de inhoud.
Verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Hiermee maken de coalitiepartijen een historische vergissing. Over zoiets belangrijks moet je geen halfbakken besluit nemen. Maar ja, alles wat nodig is voor de RijnGouweLijn wordt er doorgedrukt”.
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, 06-15042822
- Zie ook:
- RijnGouweLijn