Leidse politieke partijen drukken RGL door

18 december 2008

Leidse politieke partijen drukken RGL door

NEE = NEEDinsdagavond praatte de gemeenteraad voor de laatste keer over wel of niet de RijnGouwelijn. Het debat erover nam nog een verrassende wending toen verkeerswethouder Steegh toegaf dat, als er nu tegen de overeenkomst met de provincie werd gestemd, de RijnGouwelijn niet door zou gaan. Desalniettemin kozen Pvda, VVD, CDA en Groenlinks ervoor om hun handtekening onder de RijnGouwelijn-door-Leiden te zetten. Deze historisch slechte beslissing was voor de SP, D66, CU en LL reden om een motie van afkeuring in te dienen. Verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Eens te meer wordt onderstreept dat niet de provincie, maar een aantal Leidse politieke partijen de RGL aan het doordrukken zijn”.

Hieronder kunt u de bijdrage van de SP aan de raadsvergadering terugluisteren.

//
var so = new SWFObject('https://sp.nl/media/flash_media_player/mediaplayer.swf', '4', '368', '70', '7', '#FFFFFF');
so.addVariable('file', "/sites/leiden.sp.nl/files/importarchief/webdownloads/speechRGL161208.mp3");
so.addVariable('overstretch', 'true');
so.addVariable('showdigits', 'true');
so.addVariable('showeq', 'false');
so.addVariable('backcolor', '0xff0000');
so.addVariable('frontcolor', '0xffffff');
so.addVariable('lightcolor', '0xFFB7B7');
so.addVariable('volume', '80');
so.addVariable('bufferlength', '5');
so.addVariable('width', '368');
so.addVariable('height', '20');
so.addVariable('showfsbutton', 'false');
so.addParam('wmode', 'transparent');
so.write('mp3player');
//]]>;
// -->

NEE = NEE

In oktober 2007 besloten PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie het linkse college op te blazen, door de afspraak te schenden dat de uitslag van het referendum over de RGL hoe dan ook gerespecteerd zou worden. De wethouders van die partijen wilden buiten de SP-wethouders om een brief namens Leiden naar de provincie sturen. SP-wethouders Jonas en Keur lieten dat niet over hun kant gaan en stapten op.

Een belangrijke reden die destijds door PvdA, GL en CU (en eerder al door de VVD en later door het CDA) genoemd werd om dit te doen, was dat de provincie de RGL toch wel zou kunnen aanleggen. Dat zou gebeuren dankzij de zogenaamde 'doorzettingsmacht' die de provincie zou krijgen bij een nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening die eraan zat te komen. De SP heeft dat altijd bestreden, en werd daarin gesterkt door verschillende juridische adviezen.

Maar tijdens die raadsvergadering gaf wethouder Steegh toe dat, als die avond een meerderheid tegen de overeenkomst met de provincie zou stemmen, de RGL er dan niet zou komen: “Als er geen tweede bestuursovereenkomst zou komen, dan komt de RGL er niet, dat is toch helder?”

Lees hier meer over wat er precies gezegd is.

Van der Kraats: “De pro-RGL-partijen verschuilen zich graag achter de zogenaamde doorzettingsmacht van de provincie, zodat ze een goede reden kunnen geven om de uitslag van het RGL-referendum in de wind te slaan. Maar tijdens de raadsvergadering bleek maar weer eens de ware agenda. De zogenaamde doorzettingsmacht van de provincie is niet genoeg om de RGL door de stad te krijgen. Het is gewoon een smoes die gebruikt wordt door al die partijen die de RGL al zo lang koesteren. De wethouder zei dat hij de RijnGouwelijn gewoon beter vindt dan niks. En daar moet de uitslag van het referendum dan maar voor wijken. De SP vindt dat schandalig.”

Historisch slechte beslissing

Slechter kan een beslissing niet worden: het is te duur, het is onverantwoord, en het is willens en wetens tegen de wens van de Leidenaren zelf in. En als klap op de vuurpijl laat de gemeente Leiden zich met de overeenkomst over de RGL dwingen een oostelijke ringweg aan te leggen, met ernstige gevolgen voor de Kooi. Dat was voor de SP, D66, de ChristenUnie en Leefbaar Leiden reden om een motie van afkeuring in te dienen.

Van der Kraats: “Eerst zogenaamd zwichten voor de druk van de provincie, en na een jaar doodleuk toegeven dat dat niet nodig zou zijn geweest. Als dit college niet wil knokken voor wat deze stad wil, dan zitten ze daar verkeerd.”

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, 06-15042822