RGL en Ringweg Oost: inspraak schminspraak

5 december 2008

RGL en Ringweg Oost: inspraak schminspraak

huh wat?Gisteravond was er een inspraakavond over de voor de RijnGouweLijn benodigde Ringweg Oost (RWO). Ook was er uitleg over de nieuwe overeenkomst met de provincie over de aanleg van de RGL. De aanwezige insprekers vertegenwoordigden samen vrijwel alle wijken die met de beide projecten te maken krijgen. De teneur van de reacties was duidelijk: de gemeente luistert niet genoeg naar de belanghebbenden uit de stad. En waarom dat zo is, werd ook duidelijk uitgesproken: omdat de gemeente snel een besluit wil over de RijnGouweLijn moet inspraak wijken en is er geen tijd meer om een weloverwogen besluit te nemen over de twee duurste projecten waar Leiden ooit aan is begonnen.

Een stukje geschiedenis

De wijkvereniging Pancras-west had al eerder in een brief glashelder uiteen gezet waarom de gemeente verkeerd bezig is. Tijdens de inspraakavond gaf voorzitter Van Meijgaarden daarnaast nog een geschiedenislesje. Hij vertelde hoe het prestigeproject RijnGouweLijn eigenlijk tot stand is gekomen. De RGL is ontstaan vanuit de Randstadrail. Dat project wilde de provincie Zuid-Holland graag samen met de stadsgewesten Rotterdam en Den Haag doen, maar die laatste twee wilden dat toch liever alleen. Gedeputeerde Norder (PvdA) bedacht toen de RijnGouweLijn, een vergelijkbaar project, maar dan op een plek waar helemaal geen behoefte is aan een sneltram. Ondanks negatief ambtelijk advies is het plan verder uitgewerkt. De gevolgen zijn bekend.

Voorzitter Reinier Schuring van vereniging Waardeiland vertelde over de geschiedenis van ringwegen in Leiden. In 1930 was er al een vergelijkbaar plan als er nu is, maar toen was Leiden nog een stuk kleiner. Hij constateerde dat alle eerdere plannen mislukt zijn door gebrek aan totaal-visie en natuurlijk geld. Hij raadde de gemeenteraad dan ook aan om niet te klein te denken, en pas aan de RWO te beginnen als er duidelijkheid is over o.a. de A4, de RijnlandRoute en de nieuwe vestiging van Ikea.

RWO erdoor gejast

Het hierboven al genoemde gebrek aan een totaal-visie was ook voor andere insprekers een belangrijk punt. En dat is niet zo vreemd, want de besluitvorming over de RWO is in de overeenkomst met de provincie over de RGL aan diezelfde RGL gekoppeld. En die overeenkomst moet voor het eind van de maand getekend zijn.

Ook voor voorzitter Thomas van Duin van de wijkvereniging Burgemeesters- en Professorenwijk was dat een belangrijk punt. Hij wees erop dat belangrijke zaken over de RWO nog helemaal niet uitgezocht waren, en dat de cijfers die ter onderbouwing zijn gebruikt her en der op zijn minst twijfelachtig zijn. Door de haast die de gemeente maakt, wordt misschien wel een verkeerde beslissing genomen, zoals het niet ongelijkvloers uitvoeren van de kruising Hoge Rijndijk – Kanaalweg.

Ook de heer Van Egmond wees daarop. Hij sprak namens de Zeeheldenbuurt, de Kooi, VVE Rijn-Staete, buurtcomité Kanaalweg en de vereniging Een Brug Teveel. Hij vertelde dat je maar één keer aan het duurste project voor Leiden ooit kan beginnen, en dat je dat dus niet verkeerd moet doen. En dat je dus al helemaal niet een 'tijdelijke ringweg' moet aanleggen, dwars door de Kooi. Verder wees hij erop dat met de RWO er eigenlijk helemaal geen extra weg bijkomt, maar dat het niet meer is dan een vervanging voor de route die onmogelijk wordt gemaakt door de RGL. Daarmee is de RWO dus sowieso niet de eindoplossing voor de problemen van het Leidse wegennet.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, 06-15042822