SP: betrokkenheid en zeggenschap komen van onderop

18 december 2008

SP: betrokkenheid en zeggenschap komen van onderop

In de commissie Bestuur en Leefbaarheid van donderdag 11 december 2008 is de evaluatie over de districtsraden besproken. De afgelopen jaren is gebleken dat de districtsraden vaak niet naar teveredenheid werken. De SP heeft daarom voorgesteld de districtsraden af te schaffen en veel meer aandacht te besteden aan het versterken van de verschillende wijkverenigingen. Betrokkenheid en zeggenschap van inwoners van Leiden kun je niet van bovenaf opleggen, die moeten van onderop komen!

Sinds december 2005 kent Leiden het fenomeen van de 10 districtsraden. In de districtsraden zijn vertegenwoordigers van meerdere in het district gelegen wijkverenigingen vertegenwoordigd. Iedere districtsraad heeft een eigen budget (totaal 300.000 euro per jaar) om wensen van inwoners uit het district te verwezenlijken op het gebied van de leefbaarheid en de leefomgeving. Daarbij kan gedacht worden aan groenvoorziening of bankjes etc. De wijkmanager, een ambtenaar van de gemeente, moet vervolgens zorgen dat deze wensen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Sinds de invoering van de districtsraden leeft er nogal wat ontevredenheid bij diverse wijkverenigingen over het functioneren van de districtsraden. SP-raadslid Han Dirks: 'In de vele gesprekken die ik met wijkverenigingen heb gevoerd blijkt met name dat mensen gedemotiveerd raken vanwege het feit dat het erg lang duurt voordat voorstellen ook gerealiseerd worden.' Ook het beperkte aantal gespreksonderwerpen en het zich niet vertegenwoordigd voelen binnen het district zijn reden voor frustratie bij meerdere wijkverenigingen.

Districtsraden geen nuttige toevoeging

Naar de mening van de SP is uit de evaluatie onvoldoende gebleken dat de districtsraden bijdragen aan het beoogde doel. Met andere woorden: naar de mening van de SP zijn de districtsraden niet het juiste instrument om inwoners van Leiden voldoende invloed en zeggenschap over de wijk en woonomgeving te geven. De districtsraden vormen nu een extra geformaliseerde bestuurslaag tussen de inwoners van Leiden, de wijkverenigingen en de gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders. Maar in feite is het een slecht werkend systeem! Mensen voelen zich niet verbonden met een van boven opgelegd district, maar slechts met hun eigen wijk! Het college ziet de districtsraden maar al te graag als een vertegenwoordiging van het district, terwijl meerdere mensen uit de wijkverenigingen aangeven niet het gevoel hebben dat zij daadwerkelijk een afspiegeling zijn van de wijk. Daarmee probeert het college de mensen in de wijkverenigingen en districtsraden een rol op te dringen die deze mensen niet kunnen of willen waarmaken.

Wijk- en buurtverenigingen versterken

De SP heeft daarom een andere visie neergezet op het wijkgerichtwerken van de gemeente Leiden. Naar de mening van de SP moet de betrokkenheid en daarmee het vertrouwen van mensen in de politiek hersteld worden door mensen in de wijken zoveel mogelijk invloed en zeggenschap te geven over de zaken die belangrijk zijn voor hun eigen wijk en leefomgeving. Wijk en buurtverenigingen moeten in staat gesteld worden om mogelijke problemen en behoeften van wijkbewoners te onderzoeken zodat er gedragen voorstellen uit de wijk gedaan kunnen worden gedaan.

Als de gemeente Leiden echt werk wil maken van het wijkgericht werken en de inwoners van de stad zeggenschap wil geven over hun wijk, dan moet de organisatie van de wijk en buurtverenigingen (of andere vertegenwoordigingsverbanden tussen mensen) versterkt worden. Geen wijk is hetzelfde, maar de bestaande wijkverenigingen doen hun uiterste best om andere mensen in de wijk van informatie te voorzien. Bovendien komen zij op voor de belangen van de wijk, brengen zij mensen in de wijk samen en laten zij de wijk er zo mooi mogelijk uit zien. Dat moeten wij koesteren! Mensen voelen zich niet verbonden met een district, maar met een wijk, of delen van wijken. De verbanden tussen mensen die van oudsher bestaan moeten gemeentebreed worden ingezet om mensen te betrekken bij besluitvorming die belangrijk is voor de woonomgeving van mensen. Mensen voelen zich met deze langzaam gegroeide verbanden tussen mensen verbonden, dus moet de schaal waarop mensen zich verenigen aan de mensen zelf overgelaten en niet van bovenaf opgelegd worden! Deze verbanden kunnen wijkverenigingen, bewonersgroepen of anderszins zijn. Als je dat aan mensen zelf over laat, verhoogt dit de betrokkenheid van mensen bij hun omgeving.

Maar aan de andere kant merkt de SP op dat de wijkverenigingen in Leiden soms draaien op de inzet van enkele bewoners. Op sommige plekken in de stad is er geen enkele wijkvereniging te vinden, of is deze slapend (denk aan de Merenwijk, Coebel, Cronestein). Om inwoners echt meer zegenschap te geven moet de gemeente actief beleid voeren om er voor te zorgen dat de slagkracht van de wijkverenigingen vergroot wordt zodat zij een sterke vertegenwoordiging zijn van mensen uit de wijk. De wijkverenigingen zijn de basis voor een goed gemeentelijk beleid. Op het moment dat de wijkverenigingen sterk zijn of afzonderlijke bewonersgroepen sterk zijn kun je daadwerkelijk spreken van een vertegenwoordiging van de wijk. Sterke wijkverenigingen of afzonderlijke bewonersgroepen zorgen ervoor dat signalen over ontevredenheid of mogelijke oplossingen voor problemen aangedragen worden. Daardoor kan de gemeente gerichter handelen bij het oplossen van problemen. Daardoor worden de inwoners van Leiden tevredener over hun wijkomgeving, wat weer goed is voor het vertrouwen van mensen in de lokale politiek! Vertrouwen door vertrouwen aan de inwoners te geven!

Het wijkgericht werken van onderop, door wijk en buurtverenigingen of andere bewonersverbanden te stimuleren, werd ook ondersteund door meerdere insprekers die tijdens de vergadering aanwezig waren. Zij waren het met de SP eens dat het noodzakelijk is om op kleine schaal mensen te betrekken bij hun eigen wijk of woonomgeving. Alleen dan raken mensen langzaam enthousiast om zich in te zetten voor de wijk of de straat, zodat er een gedragen gemeentelijk beleid tot stand komt, waarbij bewoners van de stad daadwerkelijk invloed hebben op de lokale besluitvorming.

Meer informatie: Han Dirks, han_dirks@hotmail.com, tel 06-28738588