SP-fractie wil openheid over Het Warenhuis

15 december 2008

SP-fractie wil openheid over Het Warenhuis

De Leidse SP-fractie heeft vragen gesteld over de gang van zaken rondom de ernstige misstanden bij de gemeentelijke kringloopwinkel “Het Warenhuis”. “Er wordt door het college erg schimmig gedaan over wat er nou werkelijk aan de hand is. Daardoor kunnen we onmogelijk nagaan of de problemen nu definitief tot het verleden behoren of niet”, aldus fractievoorzitter Antoine Theeuwen van de SP.

De SP maakt zich voornamelijk druk over de positie van de bij het warenhuis tewerkgestelde WSW’ers en mensen die met een reïntegratietraject bezig zijn. Uit het door de directie van de Gemeenschappelijke Vuilverwerking Leiden ingestelde onderzoek is gebleken dat er sprake was van verduistering en diefstal en dat medewerkers geïntimideerd werden door hun direct leidinggevenden. De resultaten van het onderzoek worden echter niet openbaar gemaakt, waardoor het onmogelijk is te controleren of er sprake is van structurele problemen. Ook wordt geen helderheid verschaft over de vraag of het management en het bestuur niet al veel eerder had kunnen en moeten ingrijpen.

Al in 2001 heeft voormalig SP-raadslid Hans van Dam melding gemaakt van problemen bij het warenhuis, en ook in 2007 zijn er signalen van werknemers bij het bestuur binnengekomen.

Wethouder Steegh (GL) verwerpt de door de SP gestelde structurele aard van de problemen en zegt dat het slechts om incidenten gaat. Toch zijn drie van de vier leidinggevenden van Het Warenhuis op non-actief gesteld omdat zij hebben bijgedragen aan de grote integriteitsrisico’s. Het bestuur van de Gevulei stelt in een brief: "Zij toonden niet het voorbeeldgedrag voor het naleven van de interne regels en het transparant handelen. Ook lieten ze na om de directie van Gevulei te informeren over de misstanden". Bij de SP leeft dan ook nog steeds de vraag hoe het mogelijk is dat aan de ene kant slechts gesproken wordt over incidenten terwijl door de jaren heen zich ieder keer weer problemen voorgedaan hebben onder dezelfde leidinggevenden.

De SP verzoekt het college om in ieder geval gedeelten van het onderzoeksrapport openbaar te maken en wil weten wat er in het verleden ontdekt is aan problemen en wat het bestuur van de Gevulei er aan gedaan heeft.

Voor meer informatie: Antoine Theeuwen, Fractievoorzitter SP Leiden, 071-5215130, antoine.theeuwen@gmail.com