SP op bezoek bij de Voedselbank

21 december 2008

SP op bezoek bij de Voedselbank

Er is veel veranderd sinds de Voedselbank vertrokken is uit het SP-pand aan de Marnixstraat. Want het aantal mensen dat zich gedwongen ziet gebruik te maken van de Voedselbank, is in de tussentijd gestegen van 30 naar ruim 230. De SP ging op bezoek tijdens een inzameldag, en zag hoe hard de vrijwilligers van de Voedselbank werken om alles zo snel, efficiënt en eerlijk mogelijk te verdelen.

Dat na ruim twintig jaar neoliberaal beleid er veel te veel armoede is in Nederland, is alleen al duidelijk door de cijfers. Tweehonderzesendertig Leidenaren zien zich gedwongen om wekelijks een voedselpakket te halen. Onder die mensen zijn veel alleenstaande moeders. Tachtig procent van de mensen heeft schulden. Om gebruik te mogen maken van de Voedselbank, mag je niet meer dan 175 euro vrij besteedbaar per maand hebben. Voor een kind van onder de 12 komt daar 25 euro bij. Bittere armoede dus.

de wachtruimte

De laatste paar jaar zijn er erg veel mensen bijgekomen, en de vrijwilligers van de Voedselbank werken zich dan ook een slag in de rondte om het te bolwerken. Bovendien zamelt de Leidse Voedselbank ook in voor Katwijk, Voorschoten, Noordwijkerhout en Lisse. Dat betekent allerlei aanpassingen in de organisatie.

de Voedselbank distribueert ook kleding tegenwoordig

Een andere verandering die speelt is dat de landelijke politiek wil dat er beter wordt samengewerkt tussen gemeentes en Voedselbanken.

Langzaam aan wordt de Voedselbank een geaccepteerd onderdeel van onze maatschappij. Het is een schandaal dat er in Nederland anno 2008 voedselbanken nodig zijn. Maar zo lang dat zo is, doen de vrijwilligers daar goed en belangrijk werk.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5215230