SP Leiden biedt alternatieve Woonvisie aan aan Marjo Visser

19 januari 2009

SP Leiden biedt alternatieve Woonvisie aan aan Marjo Visser

Op woensdag 21 januari 2009 presenteert de SP-statenfractie Zuid-Holland haar nieuwe Woonvisie: "Bouwen naar Behoefte". De woonvisie zal op deze dag op verschillende plaatsen tegelijkertijd worden aangeboden aan woningbouwcorporaties.

In Leiden bieden raadslid Van der Kraats en statenlid De Bakker de SP-Woonvisie aan aan Marjo Visser, directeur van de Sleutels van Zijl en Vliet en voorzitter van de Vereniging van Woningcorporaties Holland Rijnland. De aanbieding is om 13 uur in het kantoor van de Sleutels aan de Langegracht 70a.

De belangrijkste voorstellen in de woonvisie van de SP zijn: het aan banden leggen van de sloop en verkoop van (sociale) huurwoningen, Het verhogen van het percentage sociale woningen bij nieuwbouw naar 40% en een sterkere rol voor de provincie bij het realiseren van de woningbehoefte in Zuid-Holland.

De provincie Zuid-Holland, één van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld, heeft al jaren lang problemen met het realiseren van voldoende betaalbare huurwoningen. SP-statenlid Frank Johan Hoogendam: "Het lukt de provincie al jaren niet om gemeenten de gemaakte afspraken te laten nakomen". De doelstelling voor het bouwen van nieuwe woningen wordt maar voor 80% gehaald. Daarnaast blijft het afgesproken percentage van 30% sociale woningen steken op krap 20%.

Om plaats te maken voor vaak veel duurdere nieuwbouw zijn de afgelopen jaren veel betaalbare woningen gesloopt. Deze woningen zijn niet langer beschikbaar voor starters of ouderen, waardoor de wachtlijsten voor deze en andere groepen op sommige plaatsen is opgelopen tot meer dan 7 jaar. Om hier een einde aan te maken moet het afgelopen zijn met het onttrekken van (sociale) huurwoningen aan de voorraad door sloop of verkoop en moet als er al gesloopt wordt ten minste 100% van het aantal gesloopte (sociale) huurwoningen worden teruggebouwd in plaats van de 69% die nu in Nederland het gemiddelde is.

Meer informatie van de SP Statenfractie: Frank Johan Hoogendam, SP Statenlid Zuid-Holland, fjhoogendam@sp.nl, tel.015-2619339, mob. 06-43908293
Meer informatie van SP Leiden: Julian van der Kraats, julian.van.der.kraats@gmail.com, 06-15042822
SP Zuid-Holland