Aftrap Europese verkiezingscampagne

22 februari 2009

Aftrap Europese verkiezingscampagne

Afgelopen zaterdag was de aftrap van de Europese verkiezingscampagne, want toen werd door de partijraad van de SP het Europese verkiezingsprogramma en de lijst vastgesteld. Bekijk hieronder de speech van de nieuwe Europese SP-fractievoorzitter Dennis de Jong!

var so = new SWFObject("http://www.janmarijnissen.nl/wp-content/plugins/wordtube/mediaplayer.swf", "155", "368", "296", "7", "#FFFFFF");
so.addVariable("file", "https://sp.nl/media/studiosp/video/090221_ddjong.flv");
so.addVariable("image", "https://sp.nl/nav/nieuws/090221_dennisdejong_368.jpg");
so.addVariable("id", "155");
so.addVariable("width", "368");
so.addVariable("height", "296");
so.addVariable("logo", "http://www.janmarijnissen.nl/media/video/sp_transparant.png");
so.addVariable("overstretch", "true");
so.addVariable("showdigits", "true");
so.addVariable("showfsbutton", "true");
so.addVariable("backcolor", "0xFFFFFF");
so.addVariable("frontcolor", "0xff0000");
so.addVariable("lightcolor", "0x000000");
so.addVariable("volume", "80");
so.addVariable("bufferlength", "5");
so.addVariable("fullscreenpage", "http://www.janmarijnissen.nl/wp-content/plugins/wordtube/fullscreen.html");
so.addVariable("fsreturnpage", "http://www.janmarijnissen.nl/?p=7615&preview=true");
so.addParam("allowfullscreen", "true");
so.addVariable("callback", "http://www.janmarijnissen.nl/wp-content/plugins/wordtube/wordtube-statis...");
so.write("WT68");

Partijraad

De SP kent zoiets als de 'partijraad', een soort van parlement binnen de partij. De partijraad is het hoogste orgaan van de SP, en alle belangrijke beslissingen moeten daar (of bij het congres) genomen worden. Waar bij alle andere politieke partijen de beslissingen meestal genomen worden door een klein partijbestuur (en soms door een congres), gaat dat bij de SP veel democratischer. Want de partijraad bestaat uit alle bestuursvoorzitters van alle SP-afdelingen in het land. Daardoor kan elke SP-afdeling zich met de besluitvorming van de landelijke SP bemoeien.

Omdat de voorzitter van de SP Leiden was verhinderd, waren dit keer raadslid Julian van de Kraats en duo-raadslid Jan Geraets afgevaardigd. De Leidse SP had een aantal wijzigingsvoorstellen voor het Europese verkiezingsprogramma (o.a. over mliieulabels en softwarepatenten), die allemaal zijn overgenomen.

Nederland wil minder Europa

Dat wordt de slogan van de Europese verkiezingscampagne. Dennis de Jong: "Nederland wil minder Brussel, en dat kan het beste met méér SP". Want Nederland heeft schoon genoeg van de bemoeizucht van Brussel, en al helemaal van alle liberaliseringen, die tot zo veel geldverspilling, extra bureaucratie en afbraak van voorzieningen heeft geleid.

Nieuwe en oude politiek

Dennis de Jong gaf in zijn speech ook aandacht aan 'nieuwe' en 'oude' politiek. De oude, 'neoliberale' politiek is de oorzaak van de kredietcrisis. Door de uitverkoop van de samenleving en het afbreken van democratische controle op de markt, heeft de rotzooi kunnen onstaat, waar we nu met zijn allen inzitten. Europa heeft zich altijd laten leiden door de lobbyisten van het bedrijfsleven, die altijd fervent voorstander zijn geweest van alle privatiseringen. De Jong: "De bazen, de banken en de beleggers hebben het verbruid, als het om de richting en het tempo van de Europese samenwerking gaat. Nu moet het woord zijn aan de burgers van Europa, aan de mensen op de werkvloer, en de mensen met een uitkering. Aan de mensen met een tijdelijk arbeidscontract, die er nu overal als eerste uitvliegen. Aan scholieren en studenten, die goed onderwijs willen, maar het niet krijgen. En aan iedereen die gelukkige mensen belangrijker vindt dan snelle centen, en mensen die zich echt verantwoordelijk voelen voor vandaag en morgen. Die mensen wil ik met mijn collega's straks een stem geven in het Europese parlement".

Ook in Leiden speelt die tegenstelling tussen oude en nieuwe politiek. De tegenstelling tussen de politiek van de regenten, die het allemaal beter weten dan de mensen op de werkvloer en in de wijk, en die doorgaat met de uitverkoop van de samenleving, en de nieuwe poltiek, die daar een eind aan zal maken. Julian van der Kraats: "Laatst bij de Warenhuis-affaire werd dat weer pijnlijk duidelijk. Signalen van de werkvloer worden totaal niet serieus genomen, en er wordt geprobeerd een onderzoek naar de directie en de eindverantwoordelijke te voorkomen. En ook de RijnGouwelijn is een voorbeeld van oude politiek. De mening van de Leidenaren wordt in de wind geslagen, en de politiek gaat vrolijk door met zijn prestige-project. Aangemoedigd door Bouwend Nederland, die graag extra stationnetjes in het Groene Hart wil hebben. En zo gaat het maar door. Het college van PvdA, VVD, CDA en GroenLinks wil ook nog allerlei onderdelen van de gemeente in de uitverkoop doen. En als we niet oppassen verpatsen ze straks ook nog de aandelen NUON die onze gemeente nog heeft. De uitverkoop gaat gewoon door, zolang die club er nog zit."

Zie ook dit item op de landelijke SP-site
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-44576345 (tijdelijk nummer, als het goed is wordt het binnen enkele dagen weer 06-15042822).