SP stelt vragen over leugens in zaak Oostvlietpolder
SP stelt vragen over leugens in zaak Oostvlietpolder
Vanochtend publiceerde het Leidsch Dagblad een artikel waaruit blijkt dat provincie en gemeente hebben gelogen bij de Raad van State over de verkeersontsluiting van de Oostvlietpolder. Zij hielden de rechters voor dat een, voor het plan cruciale, vierde rijbaan op de Lammebrug kon worden aangelegd.
Uit een intern provinciaal memo van vóór de rechtszaak blijkt dat dat niet waar is. SP-raadslid Louk Rademaker vraagt het stadsbestuur of de feiten uit het Leidsch Dagblad kloppen. “Als er inderdaad gelogen is, kan de toekomst van de Oostvlietpolder er een stuk groener uit zien!”
De Lammebrug kan een vierde rijstrook totaal niet aan. Daarvoor zou de brug onder en boven compleet verbouwd moeten worden. Dat concludeert de afdeling Technisch Specialistisch Onderhoud van de provincie Zuid-Holland op 21 april 2005 in een memo. Desalniettemin produceert de provincie op 31 oktober dat jaar een onderzoeksrapport naar de ontsluiting van het geplande bedrijventerrein in de Oostvlietpolder, waarin verbreding van de Lammebrug wordt aangekondigd.
Het is een cruciaal onderdeel van het plan. De voor het extra bedrijvenverkeer noodzakelijke verbreding van de Europaweg naar 2x2 rijstroken is alleen nuttig als ook de brug die breedte heeft. Het rapport vormt de basis onder het betoog van provincie en gemeente bij de Raad van State, die de plannen voor de Oostvlietpolder in april 2005 (voor de vierde keer) naar de prullenbak verwees, juist omdat de beoogde verkeersafwikkeling niet deugde.
De sterkte van de Lammebrug komt specifiek ter sprake tijdens zittingen bij de Raad van State omdat de Vereniging Vrienden Oostvlietpolder (VVO) de mogelijkheid van een vierde rijstrook in twijfel trekt. De Raad van State schuift die twijfel eind 2008 ter zijde omdat de provincie: ‘(...) heeft verzekerd dat de constructie onder de gehele brug stevig genoeg is’. De gemeente Leiden ondersteunt het verhaal van de provincie. Onduidelijk is nog of de gemeente op dat moment het memo kent en zij dus opzettelijk liegt.
De provincie vindt wat er tijdens de rechtszaak is gezegd geen leugen, laat een woordvoerster weten. “Er waren wat aanpassingen nodig. Het kon mogelijk gemaakt worden zonder een nieuwe brug te bouwen. Dan is het niet van belang voor de Raad van State. Die toetst niet op de technische constructie van een brug, maar kijkt of bijvoorbeeld een nieuw bestemmingsplan nodig is.”
Hans Pieters van de Vereniging Vrienden Oostvlietpolder: “Een brug is niet in een paar dagen verbouwd en dit is bovendien een kostbare aangelegenheid. Beide punten worden door de Raad van State wel degelijk meegewogen. Een bestemmingsplan moet binnen redelijke termijn gerealiseerd kunnen worden en het moet economisch haalbaar zijn. Vanwege de slechte verkeersontsluiting had de gemeente Leiden de aanleg van het bedrijventerrein al in twee fasen verdeeld. De tweede fase van de aanleg zou pas beginnen als de verkeersontsluiting goed geregeld was. Zonder aangepaste Lammebrug zou ook de eerste fase niet van start kunnen gaan. Ook had de gemeente Leiden in het bestemmingsplan de bouw van 60 woningen opgenomen, omdat het plan anders economisch niet haalbaar zou zijn. Met de miljoenen extra kosten voor de ingrijpende verbouwing van de Lammebrug zou de economische haalbaarheid van het bestemmingsplan ook twijfelachtig zijn geworden.”
Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389
Download de schriftelijke vragen.
- Zie ook:
- Oostvlietpolder