Coalitie laat falende wethouder Witteman (PvdA) zitten

10 maart 2009

Coalitie laat falende wethouder Witteman (PvdA) zitten

Marc Witteman (PvdA) verzwijgt risico'sHet verzwijgen van risico’s in het contract voor de bouw van de Stadsgehoorzaal heeft niet tot politieke gevolgen geleid voor wethouder Witteman (PvdA). Onder het motto “fouten moeten gemaakt kunnen worden” oordeelde de coalitie van PvdA, VVD, GroenLinks en CDA dat Witteman wel fouten heeft gemaakt, maar toch mag hij aanblijven. Een motie van wantrouwen werd alleen gesteund door SP, D66 en SLO.

Door het schrappen van de bankgarantie en het aanpassen van het betalingsschema kan het financieel verlies kan oplopen tot 2,9 miljoen euro. Dat de gemeente dit risico liep, is nooit gemeld aan het college van B&W, noch aan de gemeenteraad. SP-raadslid Louk Rademaker: “Het is een doodzonde dat zulke grote risico’s nooit aan de raad gemeld zijn. Andere wethouders zijn voor minder ontslagen.”

Wethouder Witteman (PvdA) bestrijdt dat hij de risico’s heeft verzwegen. Zelf vindt hij dat hij de risico’s niet goed ingeschat heeft, en wijt dat aan fouten van zijn ambtenaren. Daar neemt hij “verantwoordelijkheid” voor, maar wat dat betekent is onduidelijk: het heeft in ieder geval geen gevolgen voor de wethouder.

Het is extra cru dat juist Witteman risico’s verzwijgt, vindt Louk Rademaker. “In 2007 heeft wethouder Witteman toegezegd alle risico’s van alle projecten openbaar te maken en een eind te maken aan de verrotte bestuurscultuur. Maar wat hij gedaan heeft bij de aanbesteding van de Stadsgehoorzaal is precíes diezelfde verrotte bestuurscultuur: een solo-optreden van een wethouder en risico’s verzwijgen aan het college en raad.”

Dat Witteman blijft zitten zegt ook veel over de Leidse gemeenteraad. Rademaker: “Blijkbaar nemen de coalitiepartijen hun controlerende en volksvertegenwoordigende rol niet serieus. Op deze manier zullen we nog veel vaker ‘onverwachte tegenvallers’ van miljoenen zien. Het overeind houden van hun machtspositie is blijkbaar het enige dat telt.”

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389
Grote problemen bij Stadsgehoorzaal door slecht contract (Nieuwsbericht 5 maart 2009)