Oostvlietpolder is méér dan kunst

3 april 2009

Oostvlietpolder is méér dan kunst

In 2008 heeft de bekende landschapschilder Koos Modderman een gezicht op de groene Oostvlietpolder geschilderd. De Vereniging Vrienden Oostvlietpolder (VVO) heeft dit unieke schilderij aangekocht met het doel dit schilderij op verschillende plaatsen aan het publiek ten toon te stellen. Als eerste zal het schilderij in de maand april te zien zijn bij Post-kantoor-shop Van Zelm, Van ‘t Hoffstraat 7 in Leiden. In mei zal het schilderij onderdeel uitmaken van een tentoonstelling ‘Oostvlietpolder in beeld’ in het Leidse stadhuis.
De Oostvlietpolder vanaf de Hofvlietweg... nu een markant stukje polder, straks een bedrijventerrein

Omdat een beeld vaak meer zegt dan duizend woorden, hoopt de VVO dat dit schilderij de voorstanders van een bedrijventerrein in de Oostvlietpolder wél kan overtuigen, waar de vele duizenden woorden in de verschillende juridische procedures geen succes hadden. Wellicht dat de Leidse politiek nogmaals bij zichzelf te rade gaat en zich bezint voordat dit unieke stukje Leiden alleen nog maar als kunstwerk te bewonderen valt.

De huidige economische ontwikkelingen zorgen er voor dat er op korte termijn geen behoefte bestaat aan een bedrijventerrein in de Oostvlietpolder. De krimp van de beroepsbevolking maakt dit bedrijventerrein ook op de lange termijn overbodig. Juist nu is het belangrijk om geen onomkeerbare en economisch en maatschappelijk onverantwoorde ontwikkelingen in gang te zetten. Juist nu is het tijd om ook het economisch belang van groene ruimte op de politieke agenda te zetten.

De VVO hoopt dat met name de gemeenteraadsleden van de PvdA, VVD en GroenLinks dit schilderij zullen bekijken en zichzelf nog eens de vraag zullen stellen of het écht nodig is dat dit unieke stukje Leiden moet verdwijnen.

Bij Post-kantoor-shop Van Zelm zijn overigens ook de fraaie ansichtkaarten van de Oostvlietpolder nog steeds verkrijgbaar.
Meer werk van landschapschilder Koos Modderman is te vinden op http://www.koos-modderman.exto.nl/
Vrienden van de Oostvlietpolder