Katwijk wil RGL niet

10 mei 2009

Katwijk wil RGL niet

Tijdens een extra vergadering van de Commissie Ruimte op 6 mei hebben de raadsleden bij meerderheid besloten dat ze de RijnGouwelijn niet door de stad willen. Alleen de PvdA en het CDA waren onder de indruk van het bezoek van gedeputeerde Van Dijk (CDA) van de provincie Zuid-Holland, waarbij hij met 'doorzettingsmacht' dreigde. Raad en college van Burgemeester en Wethouders sturen echter een advies aan de provincie, waarin staat dat de RGL niet door Katwijk aangelegd moet worden.

In Katwijk ziet men net als in Leiden meer na- dan voordelen in het project, alleen is de politiek daar (afgezien van PvdA en CDA) minder laf dan in Leiden. De SP vindt dat de raadsleden in Katwijk die niet onder de indruk van de zogenaamde doorzettingsmacht van de provincie zijn, volkomen gelijk hebben. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Laat de provincie maar bij de bestuursrechter proberen aan te tonen dat van groot provinciaal belang is om de RGL dwars door Katwijk te laten lopen. Het basisbeginsel van de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening is dat lokaal geregeld moet worden wat kan. Er is nog nooit echt gebruik gemaakt van de zogenaamde doorzettingsmacht, ook niet in Leiden. In Leiden heeft de lokale politiek aan de provincie toegegeven, zonder dat dat voor een bestuursrechter is uitgevochten. Bovendien: als Katwijk nee zegt, hoeven ze ook niet mee te betalen aan de RGL.”

De SP vindt dat de provincie nu eindelijk eens zijn conclusies moet trekken uit de impopulariteit van dit project, en moet stoppen met te proberen het doordrukken tegen de zin van de gemeentes voor wie het project bedoeld zou moeten zijn.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822