Teleurstellende inspraakavond kadernota bereikbaarheid
Teleurstellende inspraakavond kadernota bereikbaarheid
Afgelopen donderdag was een inspraakavond over de nieuwe kadernota bereikbaarheid. Deze nota is een verzameling plannen rond de RijnGouwelijn en de Ringweg Oost, aangevuld met parkeergarages en wat mooie woorden over fietsers. De avond was teleurstellend, in de zin dat de meeste insprekers vooral kwamen vertellen dat ze zich “genegeerd” en “niet serieus genomen” voelden.
De aanwezige raadsleden konden woorden als “afgedaan met dooddoeners” (namens negen wijkorganisaties) optekenen, en één inspreker vond de manier waarop met zijn inspraak om was gegaan zelfs “kwetsend”, omdat slechts één zaak van wat hij namens een wijkvereniging had ingebracht van antwoord was voorzien, en de rest gewoonweg was genegeerd. Hij voelde zich dus totaal niet serieus genomen, ondanks dat hij al lange tijd constructief probeert mee te denken met de gemeente.
Tekenend is ook dat de kadernota uitgaat van het gewraakte N11-West-tracé van de RijnlandRoute. Dat is dus de route dwars door de Oostvlietpolder en vlak langs de Stevenshof. Er zijn ook andere varianten in onderzoek, maar de nota doet net of die niet bestaan, en gaat uit van de door de coalitiepartijen gewenste goedkoopste variant.
Er waren ook nog enkele mensen wél blij, namelijk de vertegenwoordigers van wijkverenigingen die graag een blauwe zone willen tegen parkeeroverlast. De kadernota voorziet in een experiment met blauwe zones in de stad, waar je met een parkeerschijf een korte tijd gratis kan staan, en alleen met een vergunning langer mag staan. De vergunningen zijn voor bewoners, en zouden een klein bedrag moeten kosten.
Ook voormalig CDA-politicus en huidig 'centrummanager' Joost Bleijie was blij. Namens o.a. de Kamer van Koophandel sprak hij zijn steun uit voor alle grote projecten in de nota. De belangrijkste kritiek was op het feit dat het college doet alsof er parkeerplaatsen bijkomen, terwijl het Stadsparkeerplan op het Haagwegterrein niet lang geleden gehalveerd is.
Maar verder was het kommer en kwel. Behalve dat men zich niet serieus genomen voelde, wezen enkele insprekers erop dat deze nota vrijwel uitsluitend over het centrum gaat, en de problemen van de andere wijken volkomen genegeerd worden. Verder wezen verschillende insprekers op het gebrek aan samenhang, visie en onderbouwing. Eén inspreker omschreef de kadernota als “een verzameling infrastructurele projecten, rijp en groen door elkaar”. Kortom, een verzameling losse plannen, sommigen wat verder ontwikkeld dan anderen, die bij elkaar gegooid zijn en de titel 'kadernota' hebben gekregen.
Er was ook veel kritiek op de 'circulatieplannen'. Het verkeer in Leiden zou met de komst van de RGL en de Ringweg Oost (de voormalige kanalenroute) sowieso behoorlijk op de schop moeten, maar in de kadernota staan ook plannen om veel straten éénrichting te maken. Er werd op gewezen dat sommige wijken (m.n. de Zeeheldenbuurt) dan wel heel erg moeilijk bereikbaar worden, en dat het enorme stukken omrijden betekent voor allerlei bestemmingen in de stad, met alle gevolgen voor de luchtkwaliteit, én de betaalbaarheid van zoiets als het Stadsparkeerplan van dien. Als je bijvoorbeeld van het Haagwegterrein naar de Oude Rijn zou moeten, rij je op je route zelfs door Leiderdorp!
De commissie Ruimte en Bereikbaarheid praat aanstaande dinsdag verder over de kadernota. Op 26 mei valt het defnitieve besluit in de raad.
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com