Meerderheid politiek wil behoud Oude Kooi

12 juni 2009

Meerderheid politiek wil behoud Oude Kooi

Een meerderheid van politieke partijen in de raad, waaronder de SP, PvdA, CDA en Leefbaar Leiden, vindt dat de sloopplannen voor de Oude Kooi nog "onvoldoende onderbouwd" zijn. Dat is de conclusie van een vergadering gisteravond over dat onderwerp. Op dit moment gebruikt woningcorporatie De Sleutels van Zijl en Vliet een "voorkeursscenario" waarbij een groot deel van de wijk plat moet. De bewonerscommissie en de klankbordgroep zijn beiden tegen de sloopplannen. SP-raadslid Louk Rademaker: "De woningcorporatie dendert al drie jaar richting sloop. Het is tijd om ze terug te fluiten. Het voorkeursscenario moet gewoon zijn: het behoud van de Oude Kooi!"
De Lombokstraat in de Oude Kooi.

Op 3 juli zal een delegatie van de gemeenteraad praten met De Sleutels van Zijl en Vliet. Gisteravond bereidde de raadscommissie Ruimte en Bereikbaarheid dat bezoek voor. Veel partijen vinden dat de noodzaak tot sloop, in vergelijk met renovatie, tot nu toe onvoldoende is aangetoond.

De SP hekelde daarnaast de opstelling van de corporatie. "Zij luisteren nauwelijks naar de bewoners, op dit moment is er zelfs een 'impasse' tussen bewoners en corporatie. Al drie jaar geleden verzekerde Marjo Visser, directeur van de corporatie, de politiek dat ze de wijk wilde slopen. Alle zogenaamde 'participatietrajecten' ten spijt wil ze dat nog steeds, ook al is de mogelijkheid van renovatie niet goed onderzocht."

In de Oude Kooi wonen veel mensen met een laag inkomen met plezier. De sloopplannen zouden betekenen dat die mensen weg moeten. Terugkeer is geen optie, want het nieuwbouwplan is vele malen duurder dan de huidige woningen. De SP is een groot tegenstander van sloop omdat daarmee het aantal betaalbare woningen in Leiden nog verder af zou nemen. Rademaker (SP): "De woningnood is te groot en mensen wonen met plezier in de Oude Kooi. Waarom moet je dat kapot maken?"

Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl