Nu totaalplan voor duurzame energie in Leiden!

24 juni 2009

Nu totaalplan voor duurzame energie in Leiden!

De Leidse SP heeft in de commissie Bestuur en Leefbaarheid van 23 juni haar plannen ontvouwd voor een volledig duurzaam Leiden. De gemeente moet binnen haar eigen grenzen groene energie produceren, zodat Leiden in 2030 klimaatneutraal is. Om die doelstelling te halen moet volgens de SP als eerste werk gemaakt worden van energiebesparing door zuinig om te gaan met energie en (woning)isolatie, en verder van de verschillende mogelijkheden die er zijn om groene energie te produceren. De plannen kosten bij elkaar naar schatting 100 miljoen euro. Dat bedrag kan betaald worden uit de opbrengst van de verkoop van de Leidse NUON-aandelen.

De SP wil een totaalplan maken voor duurzame energie in samenwerking met andere politieke partijen, stadspartners, inwoners van Leiden en andere betrokkenen. De SP heeft daar al veel voorbereidende gesprekken voor gevoerd.

De kosten voor een volledig duurzaam Leiden zijn eerder geschat op 100 miljoen euro. De SP wil dit betalen uit de opbrengst van de verkochte NUON-aandelen. Han Dirks (SP): “Wij waren niet voor de verkoop van de NUON-aandelen. Energie is een publieke zaak. Maar met de opbrengst van de verkoop willen we wat terug doen voor alle Leidenaren en het milieu.”

Naar de mening van de SP is het milieubeleid dat door Leiden en haar regiogemeenten gevoerd wordt niet ambitieus genoeg. De doelstelling waaraan de gemeente Leiden zich nu verbonden heeft gaat uit van 21 procent CO2 reductie in 2030. Bovendien wordt, als het gaat om duurzame energie, te vaak gesproken over losse maatregelen in plaats van een totaal aanpak van het gemeentelijk energievraagstuk.

In het kader van de visie op de stad voor de toekomst (Perspectiefnota) is dit volgens de SP echter ook hét moment om te investeren in een totaalplan voor duurzame energie. Door als gemeente in te zetten op isolatie en energiebesparende maatregelen in combinatie met energie uit wind, zon, water en aardwarmte moet het volgens de SP mogelijk zijn het jaarlijkse energieverbruik van Leiden voor 2030 volledig duurzaam op te wekken.

Han Dirks: 'Investeren in duurzame energie is een prima investering die voordelig is voor iedere Leidenaar. Bovendien is het een goede investering in de strijd tegen klimaatverandering en zou Leiden het goede voorbeeld moeten geven.'

Als de gemeente investeert in duurzame energie, opgewekt binnen haar gemeentegrenzen, is zij onafhankelijk van andere partijen en volledig zelfvoorzienend. Bovendien leidt dat tot besparing op energiekosten voor inwoners en een beter binnenklimaat in eigen huis en Leiden als geheel.

Meer informatie: Han Dirks, tel. 06-2838588, han_dirks@hotmail.com