Provincie wil RGL nog steeds doordrammen

28 juni 2009

Provincie wil RGL nog steeds doordrammen

Het alternatieve plan voor de RijnGouweLijn (RGL) van de gemeente Noordwijk is door de meerderheid van Provinciale Staten genegeerd. Er is besloten vast te houden aan het besluit om de RGL-West dwars door het dorp aan te leggen. Wel heeft het provinciebestuur, op vragen van de SP-Zuid-Holland, beloofd buslijn 40 te behouden.

Noordwijk wilde geen tram door het dorp, maar wel goede busverbindingen met treinstations in de buurt. SP-statenlid Harre van der Nat zegt: “Noordwijk en Katwijk werden bij voorbaat al onder druk gezet, omdat de provincie dreigde met een inpassingsplan.” Dat is een middel waarmee de provincie een bestemmingsplan van een gemeente kan veranderen. “Er is in plaatsen Katwijk en Noordwijk veel tegenstand tegen de RGL,” aldus Van der Nat, “door de dreiging werd de weerstand alleen maar groter.”

Volgens de SP hebben ook veel inwoners het vertrouwen in de Zuidhollandse politiek verloren. Van der Nat: “Na het negeren van het referendum in Leiden vallen nu de klappen in Noordwijk en Katwijk. Een meerderheid in de politiek doet er alles aan om dit prestigeproject door te laten gaan, hoewel er veel onduidelijkheden zijn.”

Zo is er nog steeds geen enkele duidelijkheid over de 85 miljoen euro die het Rijk mee zou moeten betalen. Deze week was er een overleg in de Tweede Kamer waaruit geen enkele toezegging is gekomen. Zonder financiële zekerheid is het onverstandig om door te gaan met dit project, aldus de SP.

Wel kreeg Van der Nat de toezegging van het provinciebestuur dat buslijn 40 geen gevaar zal lopen met de komst van de RGL. De provincie is namelijk van plan om buslijnen die langs de RGL lopen, te schrappen. Van der Nat: “Dat lijn 40 blijft bestaan is goed nieuws. De bus is veel fijnmaziger dan de RGL, want die brengt reizigers direct in de wijken en bij de voorzieningen.”

De SP is van mening dat beter geïnvesteerd kan worden in de spoorlijn Leiden-Utrecht en in een uitgebreid netwerk van duurzame snelbussen en nieuwe busbanen. Deze bussen moeten in de Bollenstreek rijden richting Schiphol en Leiden met overstappunten bij het treinstation Voorhout en het toekomstig treinstation Sassenheim.

SP-statenlid Harre van der Nat, 0648381715, hvdnat@sp.nl