SP: "Dit is een parodie op democratie"

3 juni 2009

SP: "Dit is een parodie op democratie"

De statenfracties van SP, D66 en Partij voor de Dieren zijn woedend over een verklaring van de overige statenfracties. Die lieten in het Leidsch Dagblad van 3 juni weten dat de RijnGouweLijn (RGL) er sowieso komt. SP, D66 en Partij voor de Dieren vinden dit de verkeerde volgorde: “Er is nog geen democratisch besluit genomen. Alle gemeentes waar nieuwe rails moet worden aangelegd zijn tegen de RGL. Katwijk en Noordwijk proberen nog om Provinciale Staten te overtuigen van alternatieven. Op deze manier wordt middels een persverklaring alle discussie bij voorbaat de kop in gedrukt, terwijl Provinciale Staten hier nog niet over gedebatteerd hebben. Dit is een parodie op democratie”, zo stellen de drie partijen.

SP en D66 vinden dat de andere partijen nu een verkeerd signaal afgeven. In Katwijk, Noordwijk en Leiden hebben heel veel mensen het idee dat de provincie de RGL toch wel doordramt. Dat idee wordt door de verklaring van CDA, VVD, PvdA, CU-SGP en GL alleen maar versterkt. In de verklaring staat immers dat de RGL er sowieso moet komen. Hiermee proberen zij de raden van Katwijk en Noordwijk hun democratische recht van meningsuiting te ontnemen.

De pro-RGLpartijen verwijzen in hun verklaring naar de vele onderzoeken die naar de RGL zijn gedaan. Maar uit die onderzoeken bleek vooral dat de verwachtingen voor de RGL allerminst rooskleurig zijn. De verwachting voor de tekorten lopen steeds verder op. Het verwachte aantal reizigers is inmiddels met de helft teruggebracht. En het Rijk wil niet bijdragen in de kosten.

SP en D66 vinden dat in de gehele besluitvorming over de RGL sprake is van democratisch tekort. In 2007 sprak een ruime meerderheid van de Leidse kiezers zich uit tegen de RGL. Provinciale Staten besloot die duidelijke uitspraak naast zich neer te leggen. Nu de gemeenteraden van Katwijk en Noordwijk zich verzetten gebeurt dit weer, maar dan al op voorhand. Maar of de provincie dat zo maar kan doen, is nog maar de vraag.

Meer informatie: SP-statenlid Harre van der Nat, tel 06-48381715, of raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822