SP: “Vrijplaats in uitverkoop gegooid”

19 juni 2009

SP: “Vrijplaats in uitverkoop gegooid”

Gemeente Leiden heeft een contract getekend om de Vrijplaats Koppenhinksteeg te verkopen voor 150.000 euro. “De wil om de Vrijplaats op te doeken is blijkbaar zo groot dat de gemeente er tonnen euro's op wil verliezen,” stelt SP-raadslid Louk Rademaker. Volgens de SP heeft de gemeente een bod geaccepteerd wat veel hoger had kunnen zijn. Bovendien kan dit aangenomen bod nooit alle kosten vergoeden die de gemeente heeft gemaakt en nog zal maken.

De gemeente heeft al veel kosten gemaakt in juridische procedures en externe inhuur van personeel op het dossier van de Vrijplaats. “Door dit bod te accepteren is een oplossing verder dan ooit.” vervolgt Rademaker, “Legaliseren blijkt goedkoper dan het verkopen van het complex.” Er lopen nog verscheidene rechtszaken.

Het stadsbestuur zal de panden aan de Koppenhinksteeg en de Hooglandse Kerkgracht leeg op willen leveren en daarvoor zal zij toestemming voor ontruiming aan moeten vragen. Met die procedure en de ontruiming zelf zijn ook weer kosten gemoeid. Volgens de SP zullen alle kosten nooit gedekt worden door het bod van anderhalve ton euro.

Volgens informatie van de SP waren er verschillende biedingen boven de anderhalve ton die de gemeente nu heeft aangenomen. Bovendien stond een aantal bieders positief ten opzichte van de Vrijplaats en de activiteiten. Rademaker: “De gemeente dendert door met het afbreken van sociaal-culturele initiatieven. Eerst stopt het college de legalisering vanwege een vermeend financieel tekort. Nu kiest hetzelfde college bewust voor een laag bod, en dus voor een groot verlies van geld. Dat is in tegenspraak met elkaar en oneerlijk!”

Meer informatie: Louk Rademaker: lrademaker@tomaatnet.nl of 06- 255 633 89