SP wil spoeddebat over Vrijplaats

22 juni 2009

SP wil spoeddebat over Vrijplaats

Raadsleden Louk Rademaker en Eva de Bakker (SP) hebben een interpellatiedebat aangevraagd over de Vrijplaats Koppenhinksteeg. De partij heeft vragen over het in haar ogen enorm lage bod wat de gemeente heeft aangenomen om het complex van de Vrijplaats te verkopen. Daarnaast heeft de SP vragen over opgedoken, nieuwe informatie over de gemeente en de Vrijplaats uit maart 2008. De stukken tonen aan dat de gemeente informatie heeft verzwegen voor de rechter en de gemeenteraad. En dat de gemeente een grote rekenfout heeft gemaakt.

De gemeente heeft altijd aangegeven om de opbrengsten van verbouwingen aan de Kaasmarkt een bijdrage van 350.000 euro zouden leveren aan de begroting van de panden aan de Koppenhinksteeg. Nu blijkt echter uit een financieel overzicht, dat de Vrijplaats heeft geopenbaard, dat de gemeente een rekenfout heeft gemaakt. Ten onrechte is de gemeente bij de Kaasmarkt uitgegaan van het dubbele aantal vierkante meters dat bebouwd kon worden (1374 i.p.v. 751). En dus wordt er slechts 83.000 euro 'verdiend' op de Kaasmarkt.

Bovendien suggereert het overzicht dat de gemeente voornemens was om het Plan van Aanpak van Cultureel Centrum Bar & Boos af te keuren om financiële redenen in plaats van om de inhoud van het plan zoals met de gemeenteraad was afgesproken. In het overzicht staat letterlijk: “Als het Plan van Aanpak van Bar & Boos wordt afgekeurd en deze ruimte commercieel kan worden gebruikt, kan dat ongeveer 115.000 euro opleveren.”

Drukkerij Nautilus zou uitbreiding worden geboden aan de Koppenhinksteeg 4, als Bar& Boos zou verdwijnen, zo was eerder afgesproken. Nautilus zou dan een commerciële huurprijs moeten betalen. Uit het nieuwe overzicht blijkt echter dat de gemeente bereid was om Nautilus een verhuisvergoeding te bieden. Als de drukkerij helemaal verplaatst zou moeten worden, zou de gemeente bereid zijn een schadeloosstelling te betalen. In totaal zouden de kosten voor Nautilus komen op 250.000 euro.

Verder blijkt uit het ontdekte stuk dat, wanneer er commerciële ruimten worden gemaakt in het complex aan de Koppenhinksteeg, er dan een financieel tekort is van 3 ton.

“De gemeente laat zich bij de Vrijplaats van haar slechtste kant zien,” stelt Louk Rademaker, “De legalisering is gestopt vanwege een vermeend financieel tekort van 3 ton, maar de gemeente wil wel bijna 3 ton uitgeven om Nautilus te verplaatsen. Daarnaast accepteert de gemeente een bod dat ontzettend laag is. Bovendien maakt ze een enorme rekenfout en blijkt dat commerciële activiteiten ook een tekort opleveren. Kortom, de Vrijplaats en de Leidenaar worden enorm benadeeld. Het college misbruikt belastinggeld om de Vrijplaats de nek om te draaien, terwijl de sociaal-culturele activiteiten in de Vrijplaats allemaal de benodigde vergunningen hebben gekregen van het college. De goedkoopste oplossing is ook de eerlijkste oplossing en dat is het nakomen van de eerder gemaakte belofte: geen verkoop, maar legaliseren!”

Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Louk Rademaker: lrademaker@tomaatnet.nl of 06- 255 633 89, Eva de Bakker: edebakker@sp.nl of 06-14040592