Zuid-West groen en leefbaar!

5 juli 2009

Zuid-West groen en leefbaar!

Afgelopen woensdag behandelde de commissie Ruimte en Bereikbaarheid een visie op de toekomst van Leiden Zuid-West. Daar gaat veel gesloopt en gebouwd worden, en er gaat geschoven worden met sportvelden en groen. De SP riep opnieuw op om niet alleen te praten over nieuwe gebouwen, groen en water. Maar om ook een sociale visie te ontwikkelen, een visie op het leven in Zuid-West, die leidend moet zijn voor alle ruimtelijke plannen. SP-raadslid Louk Rademaker: “We zien vooral veel mooi getekende doorsneden en plattegrondjes. Maar de ruimtelijke beslissingen die we moeten gaan nemen gaan over meer dan alleen bouwen. Het gaat juist om de mensen, en het oplossen van de problemen die kenmerkend zijn voor de samenleving van Zuid-West.”
De Korte Vliet
luchtfoto van de Korte Vliet, genomen vanaf Voorschoten

De SP had toch ook een aantal opmerkingen over het ruimtelijke verhaal. Onder andere dat er een mooi stadspark langs de Korte Vliet moet komen. Het groen daar wordt veel gebruikt en gewaardeerd, maar het is nu vooral gras, en het kan veel mooier. In het verleden is er ook zes ton beloofd voor een Stadspark, en de SP vindt dat die belofte ingelost moet worden. Daarom zal de SP bij de behandeling in de raad met een wijzigingsvoorstel komen.

Haagwegkwartier

Er werd ook apart gesproken over het Haagwegkwartier. Het grootste probleem in deze buurt is het gebrek aan voorzieningen, parkeerplaatsen en groen in de wijk. Straks worden nog meer stukjes groen volgebouwd, maar van de winst die daarmee gemaakt wordt komt niets terug in de wijk. Ook hier dus geen visie op het leven in de wijk, maar alleen plannen voor nieuwe gebouwen. De SP zal bij de raadsvergadering van 7 juni met wijzigingsvoorstellen komen om dat recht te zetten.

Zie ook de website van de gemeente
Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl