RGL van de baan
RGL van de baan
Goed nieuws voor reizigers tussen Leiden, Alphen en Gouda: de reistijd wordt flink bekort (6 a 7 minuten), en er zijn straks weer gewoon toiletten en voldoende vuilnisbakken. Bovendien zullen er veel minder uitvallende voertuigen zijn, en wordt de exploitatie goedkoper voor de provincie - en dus voor de belastingbetaler. Reden: de NS stopt met het gebruik van de light-rail voertuigen (het soort voertuigen dat ook voor de RijnGouwelijn gebruikt zou worden) tussen Alphen en Gouda, en de NS gaat weer gewoon met Sprinters werken. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Als het nu beter en goedkoper is om met sprinter-treinen te werken dan met sneltrams, dan is het dat straks ook. Nu maar hopen dat deze vlaag van rationaliteit geen vlaag is maar blijvend, en dat de PvdA, GroenLinks, CDA en VVD in Leiden en in de provincie hun prestigeproject los durven laten”.
De provincie maakte onlangs met een persbericht bekend te stoppen met de lightrail-proef met geleased materieel, en dat de dienstregeling flink zal verbeteren. Tegelijk stelde de provincie dat de lightrail wel terug zal keren, als de RijnGouweLijn wordt aangelegd.
Volgens de SP demonstreert de provincie met dit persbericht hoe erg ze van de werkelijkheid zijn losgezongen. Want hiermee wordt wéér aangetoond dat sneltrams nodeloos duur en inefficiënt zijn, maar dat de bestuurders hoe dan ook aan hun prestigeproject willen vasthouden. De RijnGouweLijn is duidelijk geen middel, maar een doel op zich.
Zie ook het weblog van SP-statenlid Bart Vermeulen
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822
- Zie ook:
- RijnGouweLijn