Debat over populisme in Van der Lubbe-zaal met Eva de Bakker

19 september 2009

Debat over populisme in Van der Lubbe-zaal met Eva de Bakker

Eva de BakkerOp vrijdag 25 september vindt in de Marinus van der Lubbe-zaal in Koppenhinksteeg 2b een debat plaats over populisme in de Nederlandse politiek. Deelnemers zijn het Leidse SP-raadslid Eva de Bakker, politicoloog Merijn Oudenampsen, het Goudse PvdA-raadslid Mohammed Mohandis en het Haarlemse raadslid Sjaak Vrugt (Actiepartij).
Populisme in de politiek komt zowel bij linkse als bij rechtse partijen voor. Met name het rechts populisme lijkt de laatste jaren in Nederland in opmars. Populistische bewegingen beroepen zich er op de ware vertegenwoordigers van het volk te zijn, en zetten zich af tegen de gevestigde politiek, die vastgeroest en elitair zou zijn. Binnen het rechts-populisme worden daarnaast zaken als identiteit, natie en eigen cultuur benadrukt.
Publiek is welkom bij het debat, dat om 20:30 aanvangt in Koppenhinksteeg 2b.

Politicoloog Merijn Oudenampsen doet aan de Jan van Eijck-academie in Maastricht onderzoek naar het verschijnsel populisme. De drie aanwezige raadsleden zullen vanuit hun eigen ervaring ingaan op het onderwerp. Hierbij zal ingegaan worden op de achtergronden van het succes van populisme in Nederland, op de gevaren en de mogelijke voordelen ervan.

Website Eurodusnie