Poldervrienden schrijven open brief aan Raad van State

17 september 2009

Poldervrienden schrijven open brief aan Raad van State

De Vrienden van de Oostvlietpolder hebben vandaag in een open brief de Raad van State opgeroepen "iets meer te doen aan waarheidsvinding." In juli werd een herzieningsverzoek van de Vrienden afgewezen omdat zij in theorie de nieuwe informatie eerder had kunnen weten. Dat de provincie Zuid-Holland daarbij gelogen heeft, telt niet voor de Raad van State. "Het trieste van de uitspraak op het herzieningsverzoek is niet alleen dat de afdeling het blijkbaar accepteert dat een overheid ongestraft feiten achter mag houden en in het openbaar mag staan liegen, maar vooral dat de burger (in dit geval de VVO) vervolgens gestraft wordt voor het feit dat hij niet doorheeft dat die overheid staat te liegen!"
Een buizerd in de Leidse Oostvlietpolder
Een buizerd in de Leidse Oostvlietpolder (foto: Bas Breedveld).

Doordat het herzieningsverzoek afgewezen werd, ligt de toekomst van de Oostvlietpolder in handen van de Leidse gemeenteraad. Slechts drie partijen (PvdA, VVD en GroenLinks) willen de polder bebouwen met industrie, alle overige partijen willen de laatste agrarische polder van Leiden groen houden. SP-raadslid Louk Rademaker: "In maart 2010 zijn er weer verkiezingen, en dan mag de Leidse burger kiezen tussen een groene of een grijze toekomst. De SP zal alles in het werk stellen om de Oostvlietpolder groen te houden."

Lees de volledige brief op de website van de Vrienden