SP: gemeente overschrijdt termijnen Wet Openbaarheid Bestuur

13 oktober 2009

SP: gemeente overschrijdt termijnen Wet Openbaarheid Bestuur

De SP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over verzoeken op basis van de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) door inwoners van Leiden. Volgens de SP worden de wettelijke termijnen waarop het college van B&W moet besluiten ver overschreden. Bovendien vraagt de SP zich af of van willekeur sprake is in het behandelen van verschillende indieners van Wob-verzoeken.

Uit een overzicht van de SP blijkt dat in sommige gevallen het college de termijn om een besluit te nemen met 286 dagen overschrijdt. Dat is gebeurd bij een Wob-verzoek van de Vrijplaats Koppenhinksteeg. Raadsleden Rademaker, De Bakker en Dirks vragen zich af of andere indieners ook zo lang moeten wachten op het college. Zij willen weten waarom het college besluiten om informatie vrij te geven zo lang uitstelt en de betrokkenen in het ongewisse laat.

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl, of 06-14040592, Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl of Han Dirks, han_dirks@hotmail.com, 06-28738588