Witteman geofferd; privatisering stadsbeheer nog niet van de baan

16 oktober 2009

Witteman geofferd; privatisering stadsbeheer nog niet van de baan

Tijdens een spoeddebat legde wethouder Witteman (PvdA) officieel zijn rol als onderhandelaar over de privatisering van het stedelijk beheer neer. Hij werd de kop van jut voor het college, dat daarmee nog steeds probeert de privatisering door te drukken. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Witteman is teruggefloten omdat hij wilde samenwerken met de vakbonden. Dat is hem niet in dank afgenomen. Hiermee is de gevreesde escalatie nog dichterbij gekomen.”

Fractievoorzitter Antoine Theeuwen op werkbezoek bij het stadsbeheer in mei 2008.

Zaterdag jongstleden maakte de vakbond bekend dat een akkoord was bereikt: de privatisering zou twee jaar uitgesteld worden. In die tijd zou de werkvloer de gelegenheid krijgen orde op zaken te stellen in de dienst. Maar de maandag daarop ontkende het college dat er een akkoord was.

Daarop vroegen D66 en SP een spoeddebat aan. Tijdens dat debat bleek de wethouder vol spijt en berouw, maar waarover werd niet geheel duidelijk. Wat wel duidelijk werd is dat de rest van het college niet tevreden was met het akkoord dat Witteman had gesloten met de vakbonden.

Witteman zei niet als wethouder in de onderhandelingen te hebben gezeten, en daarom ook niet de steun van het college van Burgemeester en Wethouders had bij zijn handelen. Antoine Theeuwen (SP): “Witteman zat daar als wethouder, en als wethouder zit hij er altijd namens het hele college. Zo is dat nou eenmaal geregeld in een collegiaal bestuur.”

In het verder teleurstellende debat diende D66 nog een motie in om het hele escalerende privatiseringsproces te pauzeren. In elk geval tot er een nieuwe college zit. Maar de coalitiepartijen PvdA, VVD, CDA en GroenLinks willen koppig door op de ingeslagen weg.

Antoine Theeuwen: “De SP zal de mensen van stedelijk beheer helpen om steun te vragen voor hun zaak. We moeten escalatie proberen te voorkomen. Maar als het zo ver is, staan wij aan de kant van Leidse medewerkers.”

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5215130