Begroting verkeer en vervoer: college zit op zijn handen

8 november 2009

Begroting verkeer en vervoer: college zit op zijn handen

Onlangs werd de begroting verkeer en vervoer voor 2010 behandeld. Die gaat (weer) vooral over de grote projecten. Al het andere wordt daardoor naar de achtergrond gedrukt. Dat blijkt ook wel uit een vergelijking met de begroting van 2009. Want daar staan, afgezien van de grote projecten, ongeveer dezelfde plannen in: “meer fietsparkeerplaatsen in het centrum”, '”stimuleren gebruik openbaar vervoer”, enzovoorts. Van al die plannen is het afgelopen jaar vrijwel niets terecht gekomen. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Het college zit op zijn handen, en is alleen maar bezig met haar eigen projecten. Ze laten kans op kans liggen om de echte problemen op te lossen”.

De SP wees erop dat het juist nu, in tijden van economische tegenwind, belangrijk is om snel maatregelen te nemen die zich elders al bewezen hebben. Bijvoorbeeld gratis openbaar vervoer voor 65+'ers. Dat werkt in Nijmegen heel erg goed, niet alleen om eenzaamheid te bestrijden, maar ook het midden- en kleinbedrijf is er blij mee. En meer doen met het Stadsparkeerplan, in plaats van minder. Het Stadsparkeerplan vervoert momenteel ongeveer één op de vijf bezoekers van de binnenstad naar hun bestemming, maar het staat onder druk. Van de aanbevelingen van de SP-nota over het Stadsparkeerplan is nog weinig terecht gekomen.

De collegepartijen PvdA, VVD, CDA en GroenLinks waren vol lof over de plannen voor de Ringweg Oost, de RijnlandRoute en de RijnGouweLijn. De kritiek van de SP dat andere problemen niet worden aangepakt werd niet gedeeld.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822