h

Bewoners Molens vinden gehoor bij De Sleutels

22 november 2009

Bewoners Molens vinden gehoor bij De Sleutels

De bewoners van de seniorenflats Stellingmolen, Pelmolen en Poldermolen bij winkelcentrum De Kopermolen in de Merenwijk hebben al jaren grote problemen met hun verhuurder, woningcorporatie De Sleutels. De huren van leeggekomen appartementen schieten omhoog, maar de huismeester is wegbezuinigd en er is steeds meer achterstallig onderhoud. Dat leidde er uiteindelijk toe dat de bewonerscommissie voor de Pel- en Poldermolen ermee stopte. De SP hielp hen met hun laatste daad, een enquête onder de bewoners en een petitie voor de Sleutels. Die aktie had een heel goed resultaat.
Aktie Molens De Sleutels
De vertegenwoordigers van de drie Molens, met vlnr Frans van der Drift, Johan van der Schoor, Rosemarie Verhoef en George Julien

De Sleutels namen de petitie in ontvangst en hebben uitgebreid gesproken met de delegatie van De Molens. Ze hebben vervolgens een brief aan alle bewoners van De Molens gestuurd, waarin ze niet alleen beterschap beloven, maar ook mensen oproepen om weer in een bewonerscommissie te gaan zitten om samen de problemen aan te pakken. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Hiermee wordt het harde werk beloond van de mensen die opkomen voor de rechten van al hun medebewoners. Het is fantastisch dat De Sleutels uiteindelijk tóch voor samenwerking kiest!”

Gestage achteruitgang

De Molens hadden vroeger een permanente huismeester die allerlei kleine klusjes opknapte en die er ook was als er calamiteiten waren. In een seniorenflat is dat geen overbodige luxe. Toch is de huismeester in 2006 wegbezuinigd. Nu moet er voor al het onderhoud iemand voorrijden. En de bewoners missen de zekerheid dat er altijd iemand in de buurt is in geval van nood.

Daarnaast kennen de Molens veel achterstallig onderhoud. De entree is bijvoorbeeld in slechte staat, en ontbeert zaken die in andere seniorenflats normaal zijn, zoals een videofoon. De meeste boilers zijn al 32 jaar oud. En zo zijn er nog heel veel andere zaken die de bewonerscommissies al jaren proberen gedaan te krijgen. Maar afspraken werden niet nagekomen, en op een gegeven moment werd er zelfs helemaal niet meer gereageerd op verzoeken om te praten over wat er wanneer aangepakt zou moeten worden.

Bovendien zijn er in De Molens nog een aantal andere grote problemen. Niet in de laatste plaats omdat sinds 2008 legionella wordt geconstateerd. Een heel ander probleem is dat de liften niet groot genoeg zijn om een brancard in te rijden. Weer een heel ander probleem is dat De Sleutels in 2007 bewoners heeft verboden om ook maar iets aan versiering of anderszins in de gang te hangen (behalve één schilderijtje bij de eigen voordeur). Alle schilderijtjes en andere zaken zijn toen weggehaald, wat behalve dat het een stuk minder gezellig oogde, ook betekende dat elke verdieping er hetzelfde uitzag. De Sleutels zegde toe bij het trappenhuis op elke etage een schildering te maken zodat de verdiepingen makkelijk herkenbaar waren, maar dat is - op een duidelijke nummeraanduiding na - tot op de dag van vandaag nog niet gebeurd.

Enquête een succes

De bewonerscommissies vonden niet alleen te weinig, maar zelfs steeds minder gehoor bij De Sleutels. De SP luisterde wel, en heeft geholpen bij het houden van een enquête onder de bewoners. Uit die enquête bleek dat 71% van de bewoners graag een huismeester zouden zien terugkeren, zelfs als dat iets hogere servicekosten zou betekenen. Ook werd duidelijk dat heel veel mensen zich ergeren aan het achterstallige onderhoud.

De enquête is op 15 oktober jongstleden aangeboden bij De Sleutels. Helaas mocht ondergetekende niet mee van De Sleutels. Ook de pers was niet welkom.

Julian van der Kraats De Sleutels
Dan maar wachten voor de deur

De vertegenwoordigers van De Sleutels hebben vervolgens ruim een uur uitgetrokken voor een gesprek. Bij dat gesprek beloofden ze beterschap, en ze beloofden de bewoners daarvan in te lichten. Dat hebben ze ook gedaan, en ze hebben daarbij opgeroepen om samen de problemen aan te pakken. De enquête ging vooral over de huismeester, en daarover zegde De Sleutels toe te onderzoeken wat dat zou kosten om opnieuw in te voeren, ook al is hun beleid om alleen 'wijkbeheerders' te hebben (die een veel groter gebied 'beheren') en geen huismeesters. Bovendien zegden ze toe dat, als 70% van de bewoners het eens zou zijn met de bijbehorende kostenverhoging, de huismeester kon terugkeren.

Ook andere problemen worden aangepakt

Onlangs werd bekend dat TNO erachter is gekomen dat het probleem van steeds terugkerende legionella hoogstwaarschijnlijk te maken had met bepaalde delen van het buizenstelsel voor leidingwater. De Sleutels heeft daarop besloten het grootste gedeelte van het buizenstelsel te vervangen.

Voor het probleem van de brancards is een halve oplossing getroffen, door gebruik te maken van een verstelbare brancard die de GGD meeneemt. Die brancard kan schuin in de lift. Het is nog steeds verre van ideaal, maar wel beter, al blijft de brandweer soms nodig. Voorheen moest élke keer de brandweer uitrukken als iemand per brancard het pand uit moest, om dat via het balkon te doen. Dat kostte de gemeenschap veel geld, maar belangrijker nog, dat leverde onnodige en levensbedreigende vertraging op voor mensen met acute medische problemen.

Een nieuwe begin?

SP-raadslid Van der Kraats: “Het is erg sterk van De Sleutels om zo over hun eigen schaduw heen te stappen. Het zou natuurlijk sowieso vanzelfsprekend moeten zijn dat een corporatie luistert naar haar huurders en doet wat in hun belang is. Corporaties hebben een zorgplicht voor de mensen die ze huisvesten, zeker als dat senioren zijn. Het heeft in dit geval wel erg lang geduurd, maar het lijkt goed te gaan komen. De SP feliciteert de bewonerscommissies en bewoners met het behaalde succes, en wij bedanken De Sleutels voor hun keuze voor samenwerking. Als de samenwerking blijft bestaan, komen daar zeker mooie resultaten uit.”

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier