Lorentzhof krijgt nieuwbouw

16 november 2009

Lorentzhof krijgt nieuwbouw

Na bijna een half jaar politieke discussie heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor de nieuwbouw van het verzorgingscentrum de Lorentzhof. Op voorstel van VVD, SP en CDA werd het geplande kinderdagverblijf uit de plannen gehaald. Daarnaast werd een voorstel van SP-raadslid Louk Rademaker, om te lobbyen voor betere financiering van zorginstellingen, door de raad aangenomen.
Een maquette van de nieuwbouwplannen voor de Lorentzhof.

Een half jaar geleden besprak de gemeenteraad de nieuwbouwplannen van de Lorentzhof en het internaat Ipse de Bruggen voor het eerst. Toen bleek dat omwonenden niets van het plan wisten, stelde de SP voor om een extra inspraakronde te organiseren over de Lorentzhof.

SP-raadslid Louk Rademaker: “De gemeente heeft fout op fout gestapeld in het proces rondom de Lorentzhof. Eerst door de inspraak botweg over te slaan, vervolgens door de inspraak vrijwel te negeren.” Alle politieke partijen, behalve PvdA en GroenLinks, hadden forse kritiek op de handelswijze van PvdA-wethouder Gerda van der Berg, die veel fouten heeft gemaakt.

Inhoudelijk was veel kritiek op de massaliteit van de plannen. Op nauwelijks 1,3 hectare grond verrijzen honderd appartementen, 75 intramurale zorgplekken, een gezondheidscentrum en een internaat. In de oorspronkelijke plannen zat daar nog een kinderdagverblijf bij.

De SP gaf al in een vroeg stadium aan waar de problemen zitten. “Geld,” aldus Louk Rademaker. “De Lorentzhof was voor nieuwbouw afhankelijk van opbrengsten uit koopappartementen. Daardoor moest veel gebouwd worden op een klein oppervlak. Het is toch te gek voor woorden dat onze zorgbehoevende ouderen op een kluitje moeten zetten omdat er te weinig geld voor ze is?” Zijn voorstel om hiervoor steun te zoeken bij de Rijksoverheid kreeg algemene steun in de gemeenteraad.

Daarmee was het nieuwbouwplan nog steeds even massaal. Maar uit een unieke samenwerking tussen VVD, CDA en SP kwam een voor alle partijen acceptabele oplossing naar voren. Twee woningen en het kinderdagverblijf werden uit het plan geschrapt, zodat langs de Lammenschansweg de gevel van het gebouw niet hoger dan 14 meter hoefde te zijn.

Alleen de PvdA en GroenLinks keerde zich tegen het compromis, omdat daarbij twee betaalbare woningen verloren gingen. Krokodillentranen, volgens de SP. Rademaker wees PvdA-raadslid Marion van Dongen er fijntjes op dat de PvdA twee maanden geleden nog instemde met de sloop van 900 betaalbare woningen. “Dan is het wel vreemd dat u nu tegen een voorstel stemt omdat er twee woningen minder komen!”

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389