Oproep SP om bezuinigingen op welzijnwerk terug te draaien ‘sympathiek’, maar....

19 november 2009

Roos van Gelderen SP LeidenDe SP vindt bezuinigingen op welzijn onverantwoord, zeker nu. Maar bij de begrotingsbehandeling werd besloten dat welzijn in Leiden het komend jaar met een half miljoen euro minder moet doen, nadat er een paar maanden geleden ook al tot een bezuiniging van een half miljoen besloten was. Verantwoordelijk wethouder Gerda van den Berg (PvdA) beweerde glashard dat er niets zal veranderen aan het welzijnswerk zelf, maar nu al is bekend dat er een buurthuis gesloten moet worden en dat er minder mensen geholpen kunnen worden.

SP-raadslid Roos van Gelderen: “Juist in tijden waarin het economisch minder gaat moet je niet bezuinigen op welzijnswerk. Dat is asociaal, en bovendien helemaal geen echte bezuiniging. Op de korte termijn lijkt het geld op te leveren, maar op lange termijn wreken dit soort bezuinigingen zich. Niet alleen op het financiële vlak voor de gemeente, maar ook op het sociaal-maatschappelijke vlak, voor de mensen om wie het gaat.”

De problemen worden nog versterkt doordat er verkeerd wordt omgesprongen met het beschikbare budget. Er worden telkens weer nieuwe en relatief dure projecten binnengehaald die even iets organiseren in de stad en daarna weer vertrokken zijn. Van Gelderen: “Er wordt voorbij gegaan aan al datgene wat er in de wijken al gebeurt, door mensen die daar bekend zijn. We moeten juist versterken wat we al doen. Dat kost minder geld, zorgt voor minder versnippering en doet recht aan al die mensen die in wijken zo hard aan de slag zijn.”

De SP diende tijdens de begrotingsbehandeling donderdag 12 november een wijzigingsvoorstel in om de bezuinigingen terug te draaien.
Tijdens de bespreking in de raad bleek dat ook de PvdA zich “grote zorgen” maakt over de voorgenomen bezuinigingen op welzijn. Dan zou je ook verwachten dat de PvdA de motie van de SP zou ondersteunen om deze bezuinigingvoorstellen terug te draaien, maar niets van dit alles. Nietszeggende woorden, helaas ook van andere partijen. Want uiteindelijk stemde alleen D66 en SLO mee met de motie van de SP. De andere partijen vonden de motie vaak wel ‘sympathiek’, maar verbonden daar geen consequenties aan. “Ik constateer dat een meerderheid van de raad tegen deze bezuinigingen is, het is daarom onbegrijpelijk dat het college gewoon de kans krijgt deze plannen uit te voeren”, aldus Roos van Gelderen van de SP. “Veel partijen waren het er in eerste instantie mee eens dat je niet zomaar kan bezuinigen zonder te weten wat dat betekent voor het welzijnswerk. Helaas heeft de meerderheid daar geen consequenties aan verbonden. Nu worden lukraak bezuinigingen doorgevoerd, zonder visie, zonder onderbouwing en zonder zicht op de gevolgen. Het gevolg zal zijn dat Libertas een buurthuis moet sluiten, misschien zelfs mensen moet ontslaan. De mensen die daar gebruik van maken zijn de dupe.” aldus Roos van Gelderen.

De SP is van plan de bezuinigingen op welzijn onmiddellijk terug te draaien, als het lukt om na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010 tot het stadsbestuur toe te treden.

Meer informatie: Roos van Gelderen, roosvangelderen@gmail.com, tel 071-5126613