Professor Heertje pleit voor groene Oostvlietpolder

8 november 2009

Professor Heertje pleit voor groene Oostvlietpolder

Professor Heertje overhandigt het schilderij aan wethouder Witteman (PvdA)
Op 4 november 2009 heeft economie-professor Arnold Heertje het schilderij 'Gezicht op de Oostvlietpolder' van de hand van landschapschilder Koos Modderman overhandigd aan wethouder Witteman (economie, PvdA) van de gemeente Leiden. De Oostvlietpolder dreigt volgebouwd te worden met een industrieterrein. Na een inleiding van Hans Pieters, secretaris van de Vereniging Vrienden Oostvlietpolder (VVO), hield professor Heertje een vlammend betoog over het belang van groen voor de samenleving.

In 2008 heeft de bekende landschapschilder Koos Modderman een gezicht op de groene Oostvlietpolder geschilderd. De Vereniging Vrienden Oostvlietpolder (VVO) heeft dit unieke schilderij afgelopen voorjaar aangekocht en inmiddels op diverse plaatsen (waaronder het Leidse stadhuis) tentoongesteld. Omdat een beeld vaak meer zegt dan duizend woorden, hoopte de VVO dat dit schilderij de voorstanders van een industrieterrein in de Oostvlietpolder wél kon overtuigen, waar de vele duizenden woorden in de verschillende juridische procedures de afgelopen jaren geen succes hadden. Wellicht dat de Leidse politiek nogmaals bij zichzelf te rade zou gaan en zich zou bezinnen voordat dit unieke stukje Leiden alleen nog maar als kunstwerk te bewonderen valt.

Op dit moment zijn alleen nog de PvdA, VVD en GroenLinks tegen een groene Oostvlietpolder. SP-raadslid Louk Rademaker is fel voorstander van het behoud van de groene polder: "Een groene meerderheid is haalbaar na de verkiezingen van 3 maart. Een natuurlijke omgeving rondom een dichtbebouwde stad is onmisbaar voor de leefbaarheid van Leiden. Kies daarom in ieder geval geen PvdA, VVD of GroenLinks, om de Oostvlietpolder te behouden!"

Vrienden van de Oostvlietpolder
Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl