RGL naar Noordwijk en Katwijk wordt een bus?

19 november 2009

RGL naar Noordwijk en Katwijk wordt een bus?

Naast de SP is nu ook staatsecretaris Huizinga van mening dat bussen op het traject van de RGL tussen Leiden, Katwijk en Noordwijk beter zijn voor de reiziger dan een sneltram. De staatssecretaris liet onlangs weten slechts 45 miljoen over te hebben voor de RGL-West. De provincie had ingezet op een Rijksbijdrage van ongeveer 100 miljoen. De besparing moet volgens Huizinga worden gehaald door vrije busbanen aan te leggen in plaats van tramrails, iets wat de SP al meerdere malen heeft voorgesteld, zowel in de Provinciale Staten als in Leiden.

De teruglopende reizigersaantallen waren de belangrijkste reden voor de staatssecretaris om niet meer geld uit te geven aan dit project. De provincie Zuid-Holland zal nu zelf met nog eens 55 miljoen over de brug moeten komen. SP-statenlid Van der Nat: “Het is onbegrijpelijk dat zelfs nu de overheid niet met de miljoenen over de brug komt die de gedeputeerde altijd beloofd heeft, hij gewoon door wil gaan met dit prestigeproject. Als men toch doorgaat, kan de RGL worden opgenomen in het rijtje Betuweroute, HSL en Noord-Zuidlijn. Ondanks waarschuwingen, ondanks steeds verder oplopende tekorten en ondanks flink teruglopende reizigers aantallen wordt toch doorgezet. De inwoners van Zuid-Holland zullen de dupe worden, en over 10 jaar zal de gedeputeerde bij een enquêtecommissie moeten uitleggen waarom hij niet ingreep toen bleek dat de kosten onbeheersbaar werden.”

Het is op dit moment nog onduidelijk welke gedeeltes van het traject een vrije busbaan zouden zijn, en waar er overgestapt moet worden. Ook is nog onduidelijk of de bussen op de vrije busbanen door een busmaatschappij zullen worden ingezet, of door de partij die de RijnGouweLijn zou exploiteren.

Julian van der Kraats SP LeidenSP-raadslid Julian van der Kraats: "Dit project wordt een steeds groter zooitje. De RijnGouweLijn was al een apart stuk openbaar vervoer, en nu wordt dat nog een keer opgeknipt in twee soorten. Het is jammer dat er zo veel politici zijn die koste wat het kost aan de sneltram vasthouden. Ze denken dat doordrukken hetzelfde is als daadkracht tonen, maar het doordrukken van dit prestigeproject zorgt er juist voor dat het openbaar vervoer in de regio verslechtert, en dat Leiden mogelijk met een grote sneltram dwars door de stad zit. De SP zal er in een volgend stadsbestuur in elk geval voor knokken dat de RijnGouweLijn alsnog van tafel gaat. Leiden moet niet meewerken aan dit ongewenste en slechte plan."

Zie ook de website van de SP Zuid-Holland
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822