SP-filmtip

22 november 2009

SP-filmtip

A Love StoryAanstaande donderdag gaat in Leiden de nieuwe film van documentaire maker Michael Moore in première. Hij heet 'Capitalism: A Love Story'. In deze film legt Moore de achtergronden van de kredietcrisis bloot, en laat hij duidelijk zien wie er het slachtoffer van wordt en wie ervan profiteert.

Ook de eerdere films van Moore kunnen als SP-filmtip beschouwd worden. Zijn vorige film, 'Sicko', gaat over het door en door verrotte commerciële zorgstelsel in Amerika. Voor Nederlandse kijkers ook een belangrijke film omdat zolang de PvdA, het CDA en de VVD en andere liberale partijen in Nederland de macht blijven verdelen, de privatisering van de Nederlandse zorg steeds verder wordt doorgevoerd.

Zijn meest bekende film is waarschijnlijk wel 'Fahrenheit 9/11', waarin hij genadeloos blootlegt dat het verhaal dat iedereen te horen kreeg over de aanslagen in New York van 2001 op zijn minst onvolledig was. De aanslagen zijn (volgens Moore) vervolgens gebruikt door de regering Bush om oorlogen te beginnen in Afghanistan en Irak. Twee oorlogen waar de regering Balkenende ook enthousiast aan mee deed en doet.

Ook zijn andere films en TV-series zijn de moeite van het bekijken waard.