Van Gelderen: "Niet bezuinigen op welzijn!"

1 november 2009

Van Gelderen: "Niet bezuinigen op welzijn!"

De behandeling van de begroting 2010 is begonnen, eerst in de afzonderlijke commissies, daarna nog in de Raad. In de commissie Onderwijs en Samenleving (O&S) van donderdag 29 oktober jl. stond vooral de voorgenomen bezuiniging op diverse onderdelen van het welzijnsbeleid centraal. SP-raadslid Roos van Gelderen, woordvoerder voor Jeugd, Zorg en Welzijn, doet verslag.

"Dat er de komende jaren moet worden bezuinigd, daarover bestaat niet zo’n verschil van mening. Maar waar je op gaat bezuinigen daarover lopen de meningen wel uiteen. Wethouder van den Berg ziet geen probleem in het stopzetten van subsidie voor de ondersteuning van vluchtelingen- en migrantenorganisaties. Op het buurthuiswerk. Op de vakantiepas. Op naschoolse activiteiten. En ga zo maar door..."

"In tijden van bezuinigingen is welzijn altijd als eerste aan de beurt. De gevolgen zijn namelijk minder makkelijk en vaak pas op langere termijn te zien. Maar daarmee zijn ze niet minder ingrijpend. Bezuinigen op welzijnsactiviteiten heeft altijd grote consequenties, die uiteindelijk gerepareerd moeten worden en uiteindelijk meer geld kosten. Zomaar bezuinigen op welzijn is kortom dom en kortzichtig."

"Is de SP dan alleen maar tegen en hebben wij zelf geen alternatief? Natuurlijk hebben wij dat wel. De SP zegt: versterk de basisvoorzieningen en stop met aanbestedingsprocedures en het inhuren van organisaties van buiten Leiden die hier projecten komen uitvoeren. Waarom bijvoorbeeld kan een jongerenplatform niet worden georganiseerd door het jongerenwerk uit Leiden? Waarom moet daarvoor een ‘flitsend’ bureau uit Amsterdam deze opdracht krijgen? Deze mensen zijn eerst een hele tijd bezig om contacten te leggen, hebben helemaal geen kennis van de stad Leiden, terwijl het jongerenwerk dit allemaal wel heeft en dus veel sneller en minstens net zo goed zo’n activiteit kan uitvoeren."

Wethouder van den Berg bleek echter totaal niet te overtuigen van het feit dat het anders en beter kan. Zij kreeg echter een groot probleem met de commissie toen bleek dat een nieuwe nota Welzijnsbeleid pas na de begrotingsbehandeling naar de raadsleden toe komt. In deze nota wordt de nieuwe visie op het welzijnsbeleid beschreven. "Het is toch totaal omgekeerde wereld als we eerst bezuinigingen gaan doorvoeren die nergens op gebaseerd zijn en pas daarna gaan praten over een visie?" zei Roos van Gelderen tijdens de vergadering. En hoewel de wethouder halsstarrig bleef volhouden dat dit helemaal geen probleem is, bleken de andere commissieleden wel gevoelig voor deze opmerking.

In de commissie is een meerderheid ontstaan die tegen dit college zegt: geen bezuinigingen op welzijn, zonder onderliggende motivatie en visie. Van Gelderen (SP): "Nou maar afwachten hoe de collegepartijen dit volhouden; hopelijk houden ze nu eens voet bij stuk. Aan de SP zal het in ieder geval niet liggen... "

Meer informatie: Roos van Gelderen, roosvangelderen@gmail.com, Tel nr: 071-5126613