Opnieuw 15 miljoen in bodemloze put Oostvlietpolder?

28 januari 2010

Opnieuw 15 miljoen in bodemloze put Oostvlietpolder?

Over een maand zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De toekomst van de Oostvlietpolder is daarbij één van de belangrijkste onderwerpen. De kans is groot dat er na de verkiezingen geen bedrijventerrein in de Oostvlietpolder komt. Ondanks dat vraagt het college op de valreep aan de gemeenteraad opnieuw 15 miljoen euro krediet voor de aankoop van gronden voor de aanleg van dat bedrijventerrein. Vanavond zal SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen proberen het kredietvoorstel van tafel te krijgen.

In het verleden heeft de gemeente al enorme bedragen uitgegeven om gronden in de Oostvlietpolder aan te kopen. Die gronden liggen echter op plaatsen waar geen bedrijventerrein mag komen en leveren dus bij verkoop weinig tot niets op. Door opnieuw 15 miljoen euro in de bodemloze put van de Oostvlietpolder te storten, probeert het zittende college zijn opvolger opnieuw voor een voldongen feit te plaatsen. Door steeds meer geld in grondaankopen te steken wordt het voor een toekomstig college steeds moeilijker om géén bedrijventerrein aan te leggen. Alleen door grond te verkopen voor de aanleg van bedrijven kan het enorme verlies namelijk misschien nog een heel klein beetje goed gemaakt worden.

Het college geeft in de kredietaanvraag zelf aan dat het geen idee heeft óf er wel bedrijven zijn die zich in de Oostvlietpolder willen vestigen. Men heeft dus ook geen idee hoe het bedrijventerrein ooit volgebouwd moet worden. Men heeft geen idee hoe het bedrijventerrein ontsloten moet worden. Men heeft geen idee hoe het bedrijventerrein er uit moet komen te zien. Kortom, men heeft geen idee of de tientallen miljoenen die de Oostvlietpolder tot op heden al gekost heeft ooit terugverdiend kunnen worden!

En desondanks neemt het college opnieuw een volstrekt onaanvaardbaar risico door nog eens 15 miljoen euro aan gemeenschapsgeld te vragen om nog meer grond aan te kopen. Grond die de gemeente straks aan de straatstenen niet kwijt kan. De vraag is of de Leidse gemeenteraad vanavond deze blanco cheque gaat tekenen. Als het aan de SP ligt in ieder geval niet.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, Tel nr: 071-5215130