Debat COC: gemeente moet actieve rol spelen

16 februari 2010

Debat COC: gemeente moet actieve rol spelen

Tijdens het debat bij het COC op dinsdag 9 februari stond een aantal stellingen centraal: dat de gemeente actief beleid moet voeren t.a.v. emancipatie van HLBT’s (homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders), dat de gemeente bij sportverenigingen en binnen de eigen organisatie een HLBT-vriendelijk klimaat moet bevorderen. Maar liefst 10 partijen deden mee, we misten alleen de Christen Unie en de Partij van de Dieren. Voor de SP deed Roos van Gelderen, woordvoerder zorg, welzijn en jeugd mee.

Foto: Roos van Gelderen in het COC.

Moniek van Sandick (CDA), Roos van Gelderen (SP) en Joost van Breukelen (SLO) in debat bij het COC.De kern van de boodschap van Roos van Gelderen was deze avond dat aandacht voor de positie en emancipatie van HLBT’s nodig blijft. Daarvoor heb je alle maatschappelijke organisaties nodig; het COC natuurlijk, maar juist ook organisaties op het gebied van sport, welzijn, jongeren en niet te vergeten het onderwijs. Met name de gemeente zelf zou daar een actieve en stimulerende rol in moeten spelen. De gemeente heeft immers als subsidiegever en werkgever een (voorbeeld)functie. De SP heeft in 2006 daarom ook al voorgesteld om een nieuwe beleidsnota emancipatie te maken. Niet met de nota als doel, maar om te weten op welke zaken de gemeente zich de komende jaren, doelen stellen samen met de partners waar de gemeente na een paar jaar ook op af te rekenen is.

Verder werd deze avond duidelijk dat op het gebied van veiligheid nog veel moet gebeuren. Helaas komen discriminatie, uitsluiting en geweld nog veel te vaak voor.

Het COC doet ongelooflijk veel en goed werk: afspraken met politie (er is sinds kort bij de politie een aandachtsfunctionaris), voorlichting in het onderwijs, ondersteuning van HLBT’s in Torun (Polen) vanuit de stedenband enz. enz. Het COC verdient daarmee de actieve ondersteuning vanuit de gemeente om samen Leiden goed en veilig te maken voor iedereen. De gemeente maakt zich er wat te gemakkelijk van af vindt de SP. Zodra iets moet gebeuren op het gebied van HLBT’s wordt naar het COC gekeken en moet het COC maar kijken hoe ze het met hun vrijwilligers allemaal voor elkaar krijgen. En dat doet het COC ook, maar een beetje meer ondersteuning zou wel zo prettig zijn. Daar zal de SP zich ook in de komende jaren zeker voor in gaan zetten!

Meer informatie: Roos van Gelderen, roosvangelderen@gmail.com of 06 - 40 89 15 08.