Manifestatie tegen de zorgveiling een succes

16 februari 2010

Manifestatie tegen de zorgveiling een succes

Hoewel het zaterdag steenkoud was kwamen toch veel mensen naar het stadhuisplein om hun ongenoegen over het veilingsysteem voor de huishoudelijke zorg te uiten. De SP voert samen met het comite Zorgveiling Nee al langer actie tegen deze vergaande vorm van marktwerking in de zorg. SP-raadslid Roos van Gelderen: "Mensen dienen de vrijheid te hebben bij hun keuze voor een zorgaanbieder, het moet niet alleen om geld gaan. Ze moeten er ook op kunnen vertrouwen dat ze hun eigen hulp kunnen houden. En de mensen die dit belangrijke werk doen moeten fatsoenlijk betaald worden. Helaas staat dit alles onder druk door de zorgveiling”
Roos van Gelderen bij de manifestatiee Stop de Zorgveiling d.d. 10-2-2010
Roos van Gelderen (midden) spreekt de aanwezigen toe

De nood is hoog in Leiden. Steeds vaker nemen schoonmaakbedrijven het werk over van de zorginstellingen. Dit komt omdat bij het veilingsysteem de LAAGSTE bieder de grootste kans heeft een client te krijgen. Dat is een slechte zaak omdat hulp bij het huishouden vaak meer is dan alleen schoonmaken. Voor een kwetsbare groep, ouderen, chronisch zieken, is de hulp al gauw een vertrouwenspersoon, iemand bij wie je je veilig voelt en die signaleert wanneer er problemen ontstaan.

Op het stadhuisplein hadden zich zaterdag mensen met verschillende achtergronden verzameld. Zo waren er mensen van thuiszorgorganisaties Activite en Libertas, van ouderenbonden en het platform gehandicapten en natuurlijk ook clienten zelf, hoewel het voor veel van hen erg lastig is om in de kou naar de stad te komen. Ook de verantwoordelijk wethouder Gerda vd Berg (PvdA) was gekomen.

Roos van Gelderen opende de manifestatie. Bekijk hieronder een gedeelte van haar speech.

Vervolgens werd er gesproken door Frits van Oosten van Libertas, een van de grote zorgaanbieders in Leiden die hoog gewaardeerd wordt door de clienten. Ook Libertas verklaarde achter deze actie te staan en noemde de moeilijke situatie waarin de organisatie zit vanwege de zorgveiling.

Daarna kreeg Jennegien Nieuwstraten het woord. Zij krijgt zelf huishoudelijke hulp en spreekt dus uit ervaring. Ze heeft bij de start van de zorgveiling het comite Zorgveiling Nee opgericht en zet zich sindsdien samen met de SP in om deze veiling te stoppen. Zij gaf een duidelijk beeld van bezwaren die clienten tegen dit systeem hebben. Zo noemde zij onder andere problemen op het gebied van veiligheid en privacy, slechte informatievoorziening vanuit de gemeente, beperkte mogelijkheden om bezwaar te maken, wisselende hulpen en gebrek aan keuzevrijheid. In onderstaand filmpje vat zij het nog eens kort samen:

Tot slot kreeg Renske Leijten het woord. Zij is tweedekamerlid voor de SP en heeft in het verleden al eens schriftelijke vragen aan de staatssecretaris gesteld over dit onderwerp. Zij stak alle aanwezigen een hart onder de riem, gaf duidelijk aan waarom de SP tegen marktwerking in de zorg is en zeker tegen de zorgveiling. Ook noemde ze nog het feit dat de aanbesteding van de huishoudelijke zorg helemaal niet verplicht is, zoals altijd beweerd wordt door de gemeente. Dit bleek een aantal weken geleden tijdens de behandeling van de wetsvoorstellen van de SP voor een betere zorg. Bekijk hieronder haar hele speech:

Roos van Gelderen sloot de manifestatie door iedereen te bedanken voor hun komst en nog een oproep te doen om een handtekening te zetten. Om al die mensen die de dupe zijn van de zorgveiling een stem te geven, haalt de SP namelijk handtekeningen op. Deze worden later aangeboden aan de verantwoordelijke wethouder. Mocht u na het lezen van dit stukje ook graag uw handtekening willen zetten, of zelf handtekeningen willen ophalen, neem dan contact op met Roos van Gelderen!

Meer informatie: Roos van Gelderen, raadslid SP (woordvoerder zorg, welzijn en jeugd), roosvangelderen@gmail.com / 06 40891508