Plannen voor een ‘duurzaam mobiliteitscentrum’ gepresenteerd

21 februari 2010

Plannen voor een ‘duurzaam mobiliteitscentrum’ gepresenteerd

Na een lange voorbereiding werden vandaag de plannen gepresenteerd om het parkeerterrein aan de Haagweg om te vormen tot ‘duurzaam mobiliteitscentrum’. De Stichting Stadsparkeerplan Leiden (SSL) doet al veel aan milieuvriendelijk vervoer, maar met de nieuwe plannen van verschillende samenwerkende organisaties en bedrijven zou het Haagwegterrein het centrum worden van allerlei soorten milieuvriendelijk vervoer op maat.
Duurzaam mobiliteits centrum

Duurzaam mobiliteitscentrum

Het plan is om verschillende bestaande plannen en projecten te combineren op het Haagwegterrein tot een echt duurzaam mobiliteitscentrum. Lopende projecten zijn onder andere: busjes op biogas, elektrische scooters, deelauto’s en OV-fietsen en steps. Naast een uitbreiding van die projecten ter plekke zouden daar nog bijkomen: een tankpunt voor aard- / biogas en meer tankpunten voor elektrische voertuigen. Maar ook uitbreiding van de capacitieit van het Haagwegterrein middels een parkeerdek zodat meer mensen van milieuvriendelijk vervoer op maat gebruik kunnen maken. Op dat parkeerdek kan een dak van zonnepanelen gebouwd worden, zodat elektrische voertuigen met eigen stroom kunnen worden opgeladen. Ook zit in de planning een centrum voor informatie, educatie en advies over duurzame mobiliteitsoplossingen. Op die manier zou het Haagwegterrein een knooppunt zijn van verschillende soorten groen vervoer en een centrum dat helpt om groen vervoer verder te ontwikkelen. Dat is belangrijk, want in de toekomst zouden er meer van zulke centra moeten komen in de regio, alleen al om de regionale afspraken over CO2-reductie te kunnen halen. Voor Leiden is één milieuvriendelijk transferium eigenlijk ook niet genoeg.

Breed samenwerkingsverband

De plannen zijn het resultaat van een hele brede samenwerking tussen overheden, bedrijven en organisaties. Vanuit de regio Holland Rijnland (een samenwerkingsverband van gemeenten waaronder Leiden) is een werkgroep opgericht, waarin ook bedrijven, organisaties en de SSL hebben deelgenomen.

Politiek enthousiast

Bij de bijeenkomst bleken de politieke partijen de plannen een warm hart toe te dragen. De SP, de VVD, GroenLinks en de ChristenUnie hebben zelfs een gezamenlijk persbericht opgesteld waarin zij de plannen ondersteunen. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Het is goed om te zien dat ook tijdens de verkiezingscampagne samengewerkt wordt om goede initiatieven voor onze stad te helpen realiseren”. Ook het CDA en D66 hebben laten weten positief tegenover de plannen te staan en ook van de SLO is bekend dat zij voostander zijn van milieuvriendelijk vervoer op maat.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822