“PvdA, VVD en CDA vertrouwen zichzelf niet”

18 februari 2010

“PvdA, VVD en CDA vertrouwen zichzelf niet”

RGL nee blijft neeVandaag stuurde het college van Burgemeester en Wethouders een brief naar de raad, over de mogelijke gevolgen van het opzeggen van de overeenkomst met de provincie over de RijnGouweLijn. Want het is inmiddels bekend dat als de SP en D66 samen groot genoeg worden, de kans groot is dat er na de verkiezingen een college komt dat niet meewerkt aan de RijnGouweLijn. Ook kleinere partijen zoals de CU, LL, SLO en de PvdD zijn tegen de RGL. In de brief staat onder andere dat het college vreest dat de provincie “niet meer meewerkt met andere projecten” als Leiden de RGL alsnog afwijst. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Het zou wel enorm kinderachtig zijn van de provinciale bestuurders als ze zich zo zouden gedragen. Het college in de provincie van PvdA, CDA, VVD en CU/SGP geniet blijkbaar weinig vertrouwen van het Leidse college van PvdA, CDA en VVD. Het zal wel een kwestie zijn van zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten”.

Brief schetst doemscenario

Volgens de brief gaat de stad heel veel geld mislopen als Leiden niet meer meewerkt met de RGL, kost het de stad sowieso een kleine 8 miljoen, krijgt de stad ruzie met onder andere de provincie en gaan allerlei (niet nader genoemde) projecten niet door. Het geld zou Leiden mislopen omdat de provincie 50 miljoen bijdraagt aan twee projecten in Leiden die samenhangen met de RijnGouweLijn. Van der Kraats: “Gemakshalve wordt vergeten dat de helft van die bijdrage naar de Ringweg Oost gaat. Deze weg is niet nodig als de RijnGouweLijn niet doorgaat. Die weg kost de stad bovendien nog eens ruim 150 miljoen euro.... Een enorme hoeveelheid geld die uitgespaard zou kunnen worden.”

“Over de ruzie met de provincie maken we ons weinig zorgen. De SP heeft liever ruzie met de regenten in de provincie dan met de mensen voor wie we het doen, namelijk de inwoners van Leiden.”

SP wil geld voor RGL beter besteden

Julian van der Kraats SP LeidenVolgens de SP moeten de miljoenen van de provincie, het rijk, de regiogemeenten en de gemeente Leiden die voor de RijnGouweLijn zijn gereserveerd, gebruikt worden voor beter openbaar vervoer. Van der Kraats: “Er liggen nu honderden miljoenen klaar voor de RijnGouweLijn. Dat geld is bedoeld om het openbaar vervoer te verbeteren. Laten we dat nou gewoon doen met elkaar. Het is veel goedkoper, efficiënter én sneller uit te voeren als we tussen Leiden Centraal en Gouda met sprinters werken, en tussen Leiden Centraal en de regio met vrije busbanen. Een college dat niet meewerkt met de RijnGouweLijn zal proberen hierover overeenstemming te bereiken met de regio en de provincie. Met de regio zal geen probleem zijn, want Noordwijk en Katwijk zitten ook niet op de RGL te wachten, en Leiderdorp krijgt in het huidige plan helemaal niets. De provincie is lastiger te overtuigen, maar ik ga ervan uit dat de bestuurders daar volwassen genoeg zijn om uiteindelijk te kiezen voor de oplossing die voor iedereen het beste is”.

Download hier de brief van het college
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822