SP: Geen jachthaven in Broek- en Simontjespolder

23 februari 2010

SP: Geen jachthaven in Broek- en Simontjespolder

De gemeente Teylingen heeft plannen om een jachthaven aan te leggen in de Broek- en Simontjespolder. De SP in Leiden is hier vierkant tegen. SP-raadslid Louk Rademaker: “Die polder is ontzettend belangrijk voor de inwoners van de Merenwijk. De natuur en rust dichtbij Leiden moet behouden blijven.”
Mist in de Broek- en Simontjespolder.
Mist in de Broek- en Simontjespolder. (Foto van Actiecomité Broek en Simontjes jachthaven NEE!)

De Broek- en Simontjespolder is een groene polder tussen de Merenwijk en het strand bij ‘t Joppe, gelegen naast de Zijl. Op dit moment gebruiken veel Leidenaren de polder voor wandelingen. Rademaker (SP): “In de Teylingse toerismevisie staat zelfs dat de Broek- en Simontjespolder bedoeld is voor prachtige natuurwandelingen. Dat moet je niet opofferen voor een jachthaven.”

Gemeente Teylingen wil de jachthaven Lockhorst/Kagerzoom, die nu in Warmond-dorp ligt, verplaatsen naar de Broek- en Simontjespolder. Dit wil de gemeente omdat de huidige lokatie zogenaamd “onvoldoende mogelijkheden om de gewenste kwaliteitsslag” biedt. Rademaker: “Daarbij gaan ze voorbij aan de kwaliteit van de natuur in de polder.”

De SP heeft geen raadsleden in Teylingen, maar de SP in Leiden zal alles in het werk stellen om de jachthaven te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld via regionaal overleg. Daarnaast is zonder medewerking van de gemeente Leiden een jachthaven in de Broek- en Simontjespolder waarschijnlijk niet goed te ontsluiten.

Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl
Zie ook het actiecomité op http://stopjachthaven.wordpress.com/