SP komt op voor rechten bewoners in Alexanderstraat

24 februari 2010

SP komt op voor rechten bewoners in Alexanderstraat

Louk Rademaker (SP)De bewoners van de Alexanderstraat lijken buitenspel gezet te zijn bij de sloopplannen van corporatie De Sleutels. De bewonerscommissie heeft hierover alarm geslagen. De Sleutels en het gemeentebestuur willen de sloopplannen doorzetten, zonder dat daarover een akkoord is met de bewoners. Voor de SP is dat onacceptabel. SP-raadslid Louk Rademaker heeft hierover kritische vragen gesteld: “De raad heeft net besloten dat zonder 70% instemming van de bewoners een sloopplan niet door kan gaan. Die regel moet ook gelden in de Alexanderstraat!”
Op 8 februari jongstleden heeft het Leidse college besloten dat er stadsvernieuwingsurgentie toegekend moet worden aan de bewoners in de Alexanderstraat. Dit kan echter alleen als de bewoners en corporatie het eens zijn geworden over de sloopplannen. Dat is nog niet het geval, en daarom heeft de bewonerscommissie een boze brief naar burgemeester Lenferink gestuurd.

Rademaker is ook verontwaardigd. Op voorstel van de SP mag sloop alleen doorgaan als 70% van de bewoners instemt met de plannen. Rademaker: “Die regel is er niet voor niets. Maar al te vaak worden de belangen van de bewoners genegeerd. Dat dreigt nu ook in de Alexanderstraat te gebeuren. Het Leidse stadsbestuur mag en kan daar niet mee akkoord gaan!”

De SP heeft schriftelijke vragen aan het College van B&W over de sloopplannen gesteld.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389
Download hier de schriftelijke vragen