VVD beschuldigde SP-raadsleden onterecht

18 februari 2010

VVD beschuldigde SP-raadsleden onterecht

Op verzoek van de VVD heeft burgemeester Lenferink een onderzoek laten doen naar het handelen van de SP-raadsleden Eva de Bakker en Louk Rademaker. Uit de resultaten blijkt dat deze raadsleden geheel zuiver en correct hebben gehandeld bij het dossier over de Vrijplaats Koppenhinksteeg.

In december stelde VVD’er Frederik Zevenbergen dat SP-raadsleden Louk Rademaker en Eva de Bakker hun boekje te buiten waren gegaan door een rechtszaak tegen de gemeente te starten. Volgens de VVD was dat in strijd met de Gemeentewet en waren de SP’ers zelfs strafbaar.

Daarop heeft burgemeester Lenferink een onderzoek laten uitvoeren door universitair hoofddocent staats- en bestuursrecht Van Emmerik van de Universiteit Leiden. Daaruit blijkt dat de twee SP-raadsleden niet in strijd hebben gehandeld met de gedragscode voor raadsleden en ook niet in strijd met de Gemeentewet.

“De VVD heeft ongelooflijk hoog van de toren geblazen,” zegt Rademaker. “Hun beschuldigingen zijn complete nonsens. De SP overtreedt de wet niet, wij verdedigen juist de wet! Daarom zijn we juist naar de rechter gestapt. Nu kan de VVD er niet meer omheen.”

Meer informatie bij: Louk Rademaker: lrademaker@tomaatnet.nl, 06-255 633 89 of Eva de Bakker: edebakker@sp.nl of 06-14040592
Download de brief van de burgemeester en het onderzoek van Van Emmerik.