Wat kan je doen met 500 miljoen?

25 februari 2010

Wat kan je doen met 500 miljoen?

RGL NEE blijft NEEDe discussie over de RijnGouweLijn (RGL) is weer flink opgelaaid, want nu is het moment om te kiezen. Als Leiden kiest voor de partijen die vóór de RGL zijn (PvdA, VVD, CDA, GroenLinks) en die vormen een coalitie, dan worden de komende vier jaar echt onomkeerbare stappen genomen. Worden de SP, D66 en de lokale partijen en PvdD samen groot genoeg, dan werkt Leiden niet mee aan de RGL door Leiden. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Een anti-RGL coalitie is tegelijk een coalitie vóór beter openbaar vervoer in de regio. Die coalitie moet met de regio en de provincie aan de slag met betere plannen. De SP heeft daar goede ideeën voor”.

Voor of tegen

Een oplettende lezer heeft in de bovenstaande opsomming van politieke partijen de ChristenUnie gemist. De ChristenUnie is namelijk wel tegenstander van de RijnGouweLijn, maar de partij heeft er in het verleden toch voor gekozen om de RGL toe te laten over de Hooigracht en Langegracht, 'om te voorkomen dat hij over de Breestraat komt te lopen'. Daardoor is het lastig om de ChristenUnie zonder meer tot tegenstander van de RGL te verklaren.

Het zijn in de provincie Zuid-Holland ongeveer dezelfde politieke partijen als in Leiden die de RijnGouweLijn willen doordrukken in weerwil van het referendum, namelijk de PvdA, het CDA, de VVD en CU/SGP. Verantwoordelijk gedeputeerde is CDA'er Asje van Dijk.

Waarom was de SP ook alweer tegen?

De RijnGouweLijn is eenvoudigweg geen goede investering. Het uitgeven van bijna een half miljard euro zou namelijk volgens de officiële rapporten niet leiden tot meer openbaar vervoersreizigers. Dat komt onder andere omdat de RGL direct concurreert met de trein tussen Alphen en Leiden en omdat er veel buslijnen geschrapt moeten worden om de lopende kosten van de RGL te betalen. De RGL heeft heel veel 'overhead', omdat het een losliggend lijntje is.

De RijnGouweLijn is regiovervoer, met sneltrams die groot en sterk genoeg zijn om een botsing met een echte trein te overleven. Dat soort groot en zwaar materieel hoort niet thuis in een middeleeuwse binnenstad. De RGL zou in Leiden ook veel problemen opleveren voor de andere vervoerssoorten. Voor de auto's zou zelfs een hele nieuwe weg aangelegd moeten worden (de Ringweg Oost), met een prijskaartje van 165 miljoen euro.

Maar nog afgezien van de inhoudelijke bezwaren, is het besluit over de RGL allang gevallen. Namelijk op 7 maart 2007. Toen stemde 69% van de leidenaren tegen de aanleg van de RGL door Leiden. De SP vindt dat de volksvertegenwoordiging dat besluit hoe dan ook moet respecteren.

Wat dan wel?

Als de RijnGouweLijn niet door Leiden komt, wat dan wel? Er liggen nu honderden miljoenen klaar voor beter regionaal vervoer. Wat betreft de SP wordt dat geld als volgt besteed:

• Sprintertreinen tussen Gouda, Alphen en Leiden. Dan hoef je niet te investeren in dure zware sneltrams en dure baanbeveiliging (die nodig is vanwege de combinatie met de trein) en kan er gewoon over bestaand spoor gereden worden. Dat is ook veel sneller dan een sneltram die stapvoets door de binnenstad gaat.
  • Vrije busbanen vanaf Leiden CS. Eén lijn naar Leiderdorp via de Willem de Zwijgerlaan. Op dit moment heeft Leiderdorp een belabberde OV-verbinding met Leiden. Ook één naar Katwijk en één naar Noordwijk, voor zover die er niet al liggen. Vrije busbanen zijn veel goedkoper en sneller aan te leggen en bussen zijn ook veel flexibeler. Waar er te weinig ruimte is kan de bus gewoon tussen het overige verkeer. Een bus kan ook gemakkelijk de geplande nieuwe wijk op voormalig vliegkamp Valkenburg binnen rijden, zodat iedereen die daar woont dicht genoeg bij een halte is. De SP wil dat die bussen op aardgas rijden, zodat er nauwelijks nog lokale vervuiling is. De verbranding van aardgas levert vrijwel geen fijnstof en stikstofoxiden op.

Onlangs kwam GroenLinks ook met een alternatief. Zij stellen voor om de RGL niet over bestaand spoor te laten rijden (dus tussen Alphen en Zoeterwoude), zodat er met minder zwaar en goedkoper materieel gewerkt kan worden. De RGL wordt dan in tweeën geknipt, iets waar de provincie altijd tegenstander van is geweest. Door de besparing zou het mogelijk worden om ook nog een lijn naar Leiderdorp aan te leggen.

Julian van der Kraats SP LeidenSP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “In dit plan loopt de RGL nog steeds door Leiden, dus de SP kan er niet mee instemmen. Maar het is in elk geval een stap in de goede richting. Het materieel wordt lichter, er is geen concurrentie met de trein, en er zit een verbinding met Leiderdorp in.“

Zie ook de reactie van openbaar vervoersreizigers belangenorganisatie ROVER.

De SP Leiden en de SP Zuid-Holand zullen maandagochtend 1 maart vanaf 8 uur op Leiden CS zijn, om reizigers uit te leggen wat je beter kan doen met 500 miljoen dan het te verspillen aan een prestigeproject.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822