Eva de Bakker bij debat op studentenvereniging Quintus

2 maart 2010

Eva de Bakker bij debat op studentenvereniging Quintus

Vorige week organiseerde Quintus in de grote ruimte een debat in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen. Bijna alle partijen die meedoen aan de verkiezingen waren vertegenwoordigd. Namens de SP deed raadslid en kandidaatnummer 4 Eva de Bakker mee aan het debat met twee stellingen over de RijnGouweLijn, en een autoluwe binnenstad en de Ringweg Oost.
Eva de Bakker (SP) in debat met Gijs Holla (PvdA)
Zij kruiste in 1 op 1 debatten de degens met Gijs Holla (PvdA) en Pieter Kos (GroenLinks). De eerste stelling betrof de RijnGouweLijn (RGL). “De PvdA heeft niet gestreden voor de referendumuitslag, ook al heeft de partij dat wel beloofd,” aldus De Bakker. “Het valt niet uit te leggen dat partijen eerst uitspreken de uitslag te verdedigen en vervolgens met de provincie meewerken aan een tram door onze middeleeuwse binnenstad. De SP was de enige partij in het toenmalig stadsbestuur dat wél voor de referendumuitslag is blijven vechten en dat nog steeds doet.”

Gijs Holla wierp tegen dat de tram nu iets minder lang wordt, maar De Bakker wees hem erop dat bijna 70% van Leiden de RGL niet wil, het 38 miljoen belastinggeld kost en er buslijnen zullen verdwijnen. De PvdA vindt het daarentegen belangrijk naar het strand te kunnen met de RGL.

“Dat klinkt leuk maar wat hebben mensen die slecht ter been zijn daaraan, als zij geen bus meer hebben om hun wijk uit te kunnen komen?” vroeg De Bakker. “De SP is niet tegen trams zelf, maar wel als het maar één lijn betreft die rest van het openbaar vervoer uitholt. Wij zien liever kleine, flexibele, schone bussen in een fijnmazig netwerk die de hele stad bereiken en niet alleen de binnenstad.”

De stelling tegen Pieter Kos ging over een autoluwe binnenstad. Daar verschilde de meningen niet echt over, beide partijen zijn er niet op tegen. De Bakker pleitte in tegenstelling tot GroenLinks ervoor dat er geen beloften gedaan moeten worden die niet nagekomen kunnen worden; “Je moet wel realistisch blijven.” Daarnaast moeten volgens de SP de winkels in de binnenstad wel bevoorraad kunnen worden en mensen met een beperking ook nog makkelijk naar de binnenstad moeten kunnen. “De zogenaamde 'knips' die GroenLinks voorstelt houden in dat mensen enorm moeten omrijden.”
De Bakker bracht de discussie op de Ringweg Oost. “Een weg die dwars door een drukke wijk gaat en waar geen geld voor is,” zei Eva de Bakker. “Leiden zal moeten bezuinigen de komende tijd door de crisis en dan moet je geen 165 miljoen uittrekken voor een slechte route. Zeker niet als je er niet voor hebt gespaard. Even een financiële les voor GroenLinks!”

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl of bel 06 - 14 04 05 92