SP naar 4 zetels, D66 grootste partij

7 maart 2010

SP naar 4 zetels, D66 grootste partij

De SP heeft woensdag bij de gemeenteraadsverkiezingen 10% van de stemmen gekregen en komt uit op 4 zetels. In Leiden is D66 de grootste winnaar van de verkiezingen, die partij vervijfvoudigde en wordt met 10 zetels de grootste partij van de stad.

De Leidse SP deed het aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde voor de SP: 10% van de stemmen in Leiden bij een landelijk gemiddelde van 7%. In 2006, toen de SP de tweede partij werd met 7 zetels, waren het landelijke en het plaatselijke resultaat nog ongeveer hetzelfde. SP-lijsttrekker Antoine Theeuwen: “Ook al is het resultaat in zetels slecht, het is voor onze ploeg wel fijn om te weten dat het harde werk van de afgelopen vier jaar wel resultaat heeft bij de Leidse verkiezingen.“

De nieuwe fractie van de Leidse SP bestaat nu uit Antoine Theeuwen, Roos van Gelderen, Louk Rademaker en Eva de Bakker. Julian van der Kraats en Han Dirks raken hun zetel kwijt. Theeuwen: “We zullen het werk nu anders moeten gaan verdelen.”

Door de raadsverkiezingen is er nu een meerderheid voor een groene Oostvlietpolder. Ook is de komst van de RijnGouweLijn onzeker geworden. Door de uitslag in Leiderdorp is de Ringweg-Oost ook op losse schroeven komen te staan. Theeuwen: “Ons zetelverlies is erg teleurstellend, maar veel van onze standpunten hebben wel gewonnen. Dat maakt de coalitie-onderhandelingen die nu aan de gang zijn wel interessanter. De komende weken zal duidelijk worden welke kant deze stad uitgaat. Wordt het menselijker en socialer, of wordt het weer de oude politiek van prestigeprojecten en afbraak van voorzieningen? Als het het eerste wordt, is de SP beschikbaar voor het stadsbestuur.”

De SP bedankt al haar 5.208 stemmers voor het gegeven vertrouwen, en natuurlijk alle vrijwilligers die zich hebben ingespannen tijdens de campagne.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com of bel 06 - 42 47 51 07